Underskud på 58 mio. kr. i Nemlig.com

Nemlig.com skal fortsat investere et par år endnu, før virksomheden er en overskudsforretning, fortæller adm. direktør Stefan Plenge

Nemlig.com-stifter og adm. direktør Stefan Plenge nærmer sig omsider milliarden i årsomsætning, mens det første overskud endnu lader vente på sig. Arkivfoto: Peter Hartley

Trods en konstant omsætningsvækst i onlineforretningen Nemlig.com, der i det seneste regnskabsår er steget med 28 pct., er der stadig et stykke vej, før virksomheden giver overskud.

I regnskabet, som offentliggøres i dag og dækker en periode på ti måneder, kommer Nemlig.com ud med et nyt stort underskud på 58 mio. kr., som sender det samlede
underskud op nær 250 mio. kr. på fire år.

200 nye medarbejdere
Det er hovedsageligt ekstraordinære omkostninger i forbindelse med forårets store strategiarbejde samt fortsatte store investeringer i IT, data og organisation, der påvirker resultatet negativt.

Alene siden januar har koncernen ansat mere end 200 medarbejdere, hvilket alt sammen er en del af en 3-årig strategiplan, hvorfor resultatet er som forventet, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

– Vi glæder os over vores fortsatte vækst, og at vi fra en i forvejen stor volumen er vokset 28 pct. i et dagligvaremarked, der ikke vokser. Det viser bare, at forbrugerne er klar til at handle deres dagligvarer på nettet og få mere convenience og tid i deres travle hverdag. Vi har mange loyale kunder, og vi investerer kraftigt i at kunne give kunderne den bedste og mest inspirerende indkøbsoplevelse, når de handler dagligvarer på nettet, udtaler adm. direktør Stefan Plenge, Nemlig.com.

Han ejer i dag selv 29 pct. af onlinesupermarkedet, mens milliardær og serieinvestor Anders Holch Povlsen ad flere omgange har købt op i Nemlig.com og i dag ejer den resterende del.

Massive investeringer
Målt over et år har Nemlig.com rundet 1 mia. kr. i omsætning, men der er forsat et stykke vej, før virksomheden giver overskud.

– Vi tror på, at danskerne i fremtiden kommer til at handle de fleste af deres dagligvarer på nettet. Derfor har Anders og jeg valgt en strategi, hvor vi investerer massivt i disse år, også meget mere end vores nuværende størrelse berettiger. Vi kunne blive overskudsgivende, hvis vi ville, men det ville kræve, at vi sænkede investeringstempoet, hvilket vi ikke tror, er den rette strategi. Vi ser meget positivt på fremtiden, udtaler Stefan Plenge.

I det seneste år har Anders Holch Povlsen, ifølge Børsen, således skudt nye 350 mio. kr. ind i virksomheden, hvilket sender hans samlede investering i Nemlig.com op på 584 mio. kr. siden 2014.

I følge den seneste prognose fra Retail Institute Scandinavia vil markedet for e-handel med dagligvarer vokse eksplosivt de kommende år og udgøre 12 mia. kr. i 2027 mod 2,5 mia. kr. sidste år.