Udsolgte varer kan give store tab

Analysefirmaet Nielsen har lavet en analyse af "out of stock" sammen med en dansk leverandør og discountkæde.

Varerne skal være på plads på butikshylderne, hvis leverandøren vil undgå, at kunden vælger et konkurrerende produkt. Foto: Colourbox

Butikshylder, hvor varerne er udsolgt, fortsætter med at være et problem, som koster leverandørerne mange penge.

Personalet i butikkerne skal altid være opmærksom på varer, der er tæt på at være udsolgt, men problemet med de såkaldte out of stock-situationer er større især ved kampagner og nylanceringer.

– I disse situationer er risikoen for out of stock markant større, og her bør salgsudviklingen på butiksniveau følges tæt, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen, der er retail analytics nordic leader i analysefirmaet Nielsen. Han fortæller om Nielsens On Shelf Availability-løsning.

Udsolgte varer er et stort problem for leverandøren, der risikerer, at omsætningen går til konkurrenten eller helt forsvinder ud af kategorien.

For butikken resulterer out of stock i utilfredse kunder, der bliver mindre loyale. I sidste ende kan oplevelser med udsolgte varer resultere i, at kunden ændrer indkøbsmønster og går til en konkurrerende butik, der har et bedre serviceniveau.

– Out of stock er selvsagt en af de dummeste måder at tabe omsætning på, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen.

Nielsen samarbejder med store europæiske kæder som Carrefour, Auchan og Intermarche om at minimere out of stock. Nu har Nielsen også lavet en analyse om out of stock-problemet i en dansk discountkæde.

Analysen viser bl.a., at out of stock er et større problem på søndage, og det er et udbredt problem, når et produkt er på kampagne.

I analysen fra den danske discountkæde har Nielsen samarbejdet med en dansk leverandør, som er markedsleder inden for den pågældende kategori.

Udsolgte varer

Nielsen analyserede to produkter: Det ene er markedsleder i kategorien og har en lavere pris end det andet produkt, som adskiller sig fra de fleste andre produkter i kategorien ved at have en anden smag og en mindre forpakning end gennemsnittet. Desuden har det en højere gennemsnitspris og færre facings.

Analysen viste, at der var større problemer med out of stock med det andet produkt, der havde et få facings.

– Det er oplagt at analysere, om varebeholdningen på hylden er stor nok til at imødekomme efterspørgslen og derefter justere lager i butik, levering og facings i forhold til salget, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen.

Samlet set udgjorde den tabte omsætning 600.000 kr. i 2016 på grund af out of stock.

Ifølge Nielsen er det vigtigt for leverandør og butik at fokusere på tre kritiske situationer: Promotions, nylanceringer og ændring af EAN-koder.

Rasmus H. Sarauw-Nielsen nævner, at det er nemt at analysere, om der opbygges for meget eller for lidt lager i butikkerne før en promotion. Det er dyrt for både leverandør og butik, hvis man har for meget på lager, mens man ikke kan imødekomme efterspørgslen, hvis lageret er for lille.

– Derfor går mange kampagner udsolgt på dag tre eller fire med faldende tilfredshed for shopperne samtidig med, at leverandøren ikke opnår det optimale salgsløft på kampagnen, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen.

DEL
Forrige artikelDanskerne vil gerne købe kød og grønt på nettet
Næste artikelCoop lancerer nyt loyalitetstilbud
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.