Udenlandske kæder drosler ned i Danmark

Udenlandske butikskæder er tilbageholdende med at etablere sig i Danmark. Gennem de seneste fem år er antallet af udenlandske kæder ganske vist gået lidt op, men de har skåret ned på antallet af butikker.
Ifølge adm. direktør Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia skyldes udviklingen i mindre grad, at dansk detailhandel er vanskelige at konkurrere mod, men mere, at det danske marked nærmes allerede har et meget tæt butiksnet, og at væksten er så lav, at Danmark ikke påkalder sig de udenlandske aktørers store interesse.
En undtagelse er dog dagligvarehandelen. Udenlandske kæder inden for dagligvarer, servicestationer og convenience dominerer top-10 listen over de største udenlandske kæder herhjemme.
Lav vækst
Inden for udvalgsvarer er udlandet derimod mere tilbageholdende.
Det viser nye tal, som offentliggøres i årbogen "Kæder i dansk detailhandel" fra Retail Institute Scandinavia.
- Danmark er uinteressant, når der kun bor så få mennesker, og det er et marked med faldende vækst, siger Henning Bahr og uddyber:
- For udenlandske kæder er det meget svært at få øje på Danmark, og det var det allerede før krisen.
Vi er så små, at det næsten er en marginal tænkning, der gør, at det skulle være interessant at være her. Når de store kæder kigger på Europa, kigger de selvfølgelig også på, at der oppe nordpå er byer som Stockholm, København og Oslo.
Hvis København for 10-20 år siden var på førstepladsen, tror jeg det i dag er Stockholm.
Henning Bahr mener, at det er svært at argumentere for, at Danmark i dag skulle være interessant, for udenlandsk detailhandel

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis