Uber leverer dagligvarer fra Walmart

Den amerikanske kæde laver en billigere distributionsløsning til onlinekunder ved at samarbejde med deletjenester

Foto: Walmart

Den amerikanske dagligvarekæde Walmart udvider nu sin onlineforretning med stor hast og ser samtidig ud til at have fundet en vej til at kunne tjene penge på at levere varer til onlinekunder. Når Walmart kan ekspandere så hurtigt på onlinemarkedet, skyldes det et tæt samarbejde med Uber og andre lignende tjenester. Ifølge det anerkendte analysefirma IGD skyder Walmart genvej til at øge onlineforretningen gennem samarbejdet med tjenester inden for deleøkonomi:

– Ved at samarbejde med deletjenester er Walmart i stand til at udbygge leveringen af dagligvarer til kunderne med en begrænset investering, siger Stewart Samuel, analytiker hos IGD.

Overalt prøver onlinesupermarkeder at knække koden med at kunne tjene penge på at drive onlinehandel. Det er leveringen af varerne, der er udfordringen, da det er dyrt at disponere over et større antal distributionsvogne med chauffører. Walmarts nye løsning ser ud til at knække koden – i hvert fald i USA, hvor deletjenester i dag er udbredt.

Walmart lancerede i 2016 sin løsning med at levere varer til onlinekunder ved hjælp af deletjenester. Løsningen udvides nu kraftigt af Walmart, der kan betjene over 40 pct. af de amerikanske husstande i og omkring 100 storbyer. Kunderne bestiller deres varer online enten på kædens hjemmeside eller en app. Ordren betjenes af Walmarts personlige shoppere i butikkerne og leveres af Uber og andre lignende deletjenester.

Enhedspris

For kunderne er prisen på at få varerne leveret med Uber eller en anden deletjeneste overskuelig. Prisen ligger fast. Den er 9,95 dollars svarende til 60 kr. Walmart vil samarbejde med Uber i byer som Dallas, Denver, Orlando og Phoenix, mens kæden indgår et samarbejde med en anden deletjeneste, Deliv, i San Jose.

– Walmart har hidtil fokuseret på, at kunderne selv har hentet de varer, de har bestilt online, i butikkerne. Det kan kunderne i dag gøre i 1200 butikker, og ved udgangen af året ventes antallet af butikker med click & collect at komme over 2000. Mange amerikanske virksomheder har fokuseret på denne løsning, men nu tilbyder et stigende antal virksomheder levering hjem til kunderne. Samtidig kan vi se, at levering samme dag er ved at blive normen, lyder Stewart Samuels analyse.

DEL
Forrige artikelRekordlav vækst i norsk dagligvarehandel
Næste artikelLokale fylder kurvene i ny convenience-Irma
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.