Turister går også i supermarkeder

Svensk Handel har fokus på den voksende omsætning i butikkerne, når turisterne køber ind

ARKIVFOTO: HENRIK DENMAN

Shoppingturisme får stadig større betydning for svensk detailhandel, og turisterne indkøbsture luner også i kasseapparaterne i de svenske dagligvarebutikker. Svenske og udenlandske turisters indkøb i svensk detailhandel øgedes med 8,9 pct. i 2016, og samlet omsatte de indenlandske og udenlandske turister for 85 mia. skr. sidste år. Det svarer til 11 pct. af omsætningen i svensk detailhandel.

Udviklingen fremgår af en ny rapport ”Shoppingturism i Sverige”, som Svensk Handel har offentliggjort. Rapporten understreger, at shoppingturisme får større betydning for de svenske specialbutikker og dagligvarebutikker.

Svensk Handel opfordrer derfor både udvalgsvare- og dagligvarehandlen til at have fokus på turisternes indkøb og at engagere sig lokalt for at få en større viden om, hvilke turister der kommer til netop deres område.

– Handlen spiller en vigtig rolle for, hvor attraktivt et lokalområde er for turisterne. I mange tilfælde er shopping det væsentligste formål med selve rejsen. I en tid, hvor digitalisering og internationalisering forandrer markeder for handlen, bliver de besøgende turister en stadig vigtigere gruppe, siger erhvervspolitisk chef i Svensk Handel, Mats Hedenström.

Mere indkøb

Ud af de penge, som turisterne bruger på deres rejser, går størstedelen naturligvis til transport og ophold. Når det gælder indkøb i butikker, tager udvalgsvarehandlen 54,9 mia. skr., men dagligvarehandlen er også godt med og henter hele 30,1 mia. skr. Målt i procenter lægger udenlandske turister 35 pct. af deres forbrug i butikkerne i dagligvarehandlen, mens de lægger de 65 pct. af forbruget i udvalgsvarebutikkerne.

Shoppingturismen har siden 2000 været konstant stigende.

– Gruppen af besøgende udgør et stort potentiale for handlen. Med strategisk samarbejde og fl ere tilbud kan omsætningen i detailhandlen fortsat vokse, siger erhvervspolitisk ekspert i Svensk Handel, Elisabet Elmsäter Vegsö.

DEL
Forrige artikelSpar rykker ind i bydel med vækst
Næste artikelBlack Friday bliver 10 gange større på Wupti
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.