Træg vækst i dagligvarehandlen i 2017

Mens discountbutikker og varehuse kan notere en lille fremgang i 2017, falder omsætningen hos supermarkeder og små købmænd

Økonomisk fremgang har ikke fået danskerne til at handle flere dagligvarer i 2017. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

2017 blev langt fra et år præget af store vækstrater i dagligvarehandlen. Danmarks Statistik har netop offentliggjort et detailomsætningsindeks for hele 2017, og den viser, at væksten er yderst beskeden i dagligvarekæderne.

Størst vækst er der i discountbutikkerne med en vækst på 1,6 pct. i forhold til 2016, mens omsætningen i landets store varehus-formater stort set er status quo med en fremgang på blot 0,6 pct.

Dansk dagligvarehandels andre formater, supermarkeder samt købmænd og kiosker, må derimod notere et fald i omsætningen. Størst er tilbagegangen blandt købmænd og kiosker med en tilbagegang på 4,5 pct. i forhold til 2016, mens supermarkederne samlet set har tabt 0,7 pct. af deres omsætning sidste år.

Fremgang for bagere og servicestationer

Mens dagligvarehandlens vækst er beskeden, er der andre fødevarebutikker, der har klaret sig bedre i det forgangne år. Tallene viser blandt andet en fremgang for landets frugt- og grønthandlere på 8,6 pct., mens omsætningen blandt detailhandlere med brød, konditori- og sukkervarer er steget 1,3 pct.

Også landets servicestationer, der i stigende omfang satser på salg af convenience, har haft en vækst på 3,6 pct. i 2017, mens landets onlinebutikker samlet set har haft en salgsfremgang på 7,5 pct. sidste år.