Topchef Per Thau: Frasalg af Foodservice Danmark er definitivt lukket ned

Fra at have været til salg er Foodservice Danmark nu blevet et strategisk nøglepunkt i Dagrofa-koncernens vækstambitioner

Foto: Henrik Denman

Der har blæst skiftende vinde omkring Dagrofa-ejede Foodservice Danmark de senere år. Først kom udmeldingen om et frasalg i oktober 2015, og i oktober sidst år meddelte koncernchef i Dagrofa, Per Thau, at man alligevel ikke ønskede at frasælge datterselskabet.

Siden er der sket meget nyt i Dagrofas foodserviceselskab. Ind er hentet Christian J. Storinggaard som ny adm. direktør og afløser for Henrik Clausen, ligesom Foodservice Danmark har intensiveret selskabets investeringer. Senest med sommeropkøbet af det fynske slagteri Grambogård og majoriteten af den nordjyske fiskegrossist Strandby Fisk og ikke mindst åbningen af en ny terminal i Ishøj i slutningen af september.

– Et frasalg er definitivt lukket ned. Før var strategien, at vi skulle fokusere på detailmarkedet og blive en stor spiller i detail, men det har jo ændret sig grundlæggende med lukningen af Kiwi. Hvis du kigger på foodservice-markedet, så var det i 2009 på 28 mia. kr. I 2016 var det på 42 mia. kr. Så det er et marked, som stiger og stiger. Fremskriver du udviklingen i dagligvaremarkedet og foodservice, så bliver foodservice større end dagligvaremarkedet engang i 2035-2040. Så det er også det perspektiv, vi har taget på det. Vi har meldt os ud af discountmarkedet, men vi har meldt os ind i et andet game, hvor vi tror på, vi kan være bedst, siger Per Thau.

Vil øge indtjeningen

Foodservice Danmark har igennem længere tid været en stabil overskudsforretning i Dagrofa-koncernen. I 2015 havde grossistvirksomheden en stigning i omsætningen på 8 pct. til 4,7 mia. kr. og mere end fordoblede resultatet til 101 mio. kr. I det seneste 2016-regnskab var overskuddet dog faldet med ca. 40 pct. til 66 mio. kr. efter et mindre fald i omsætningen til 4,5 mia. kr. Med de seneste investeringer har Dagrofa sat alle sejl ind for at sikre fremgangen de kommende år, hvor ikke mindst åbningen af selskabets nye terminal åbner op for at øge foodservice-forretningen.

– Jeg ønsker ikke at sætte tal på, men vi går efter en kraftig vækst. Det er klart, at det vil være dejligt at runde 5 mia. kr., men om vi gør det i 2018, det ved jeg ikke. Men vi har en ambition om at øge vores indtjening både i kr. og pct. Hvis vi ikke får momentum i 2018, så har vi gjort noget galt, og det tror jeg ikke, vi har, siger Per Thau.

Leverandør til stordrift

Ifølge Per Thau vil væksten komme inden for alle grene af kunder. Store kantiner i private virksomheder, cafeer, restauranter og den offentlige sektor.

– De kunder, vi skal ud at vinde, skal vi vinde fra nogle konkurrenter, hvor der typisk er årskontrakter på. ISS har netop vundet en stor kontrakt med Forsvarets kantiner, hvor vi kommer til at levere maden. Så det er et eksempel på en offentlig instituition, hvor vi vinder ind. En vigtig ting i den offentlige sektor er vores stærke økologikort. Den offentlige sektor har særlig høj fokus på økologi, og der er vi jo stærke, fordi vi har Grønt Fokus, som er størst på det her område, fortæller Per Thau.