To varme topchef-kandidater til Dagrofa

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Henrik Burkal, adm. direktør i Rema 1000. Steen D. Pedersen, adm. direktør i Dansk Cater.

Hvis ikke de to navne allerede står på en bruttoliste hos en rekrutteringsvirksomhed over ønske-kandidater til jobbet som koncernchef i Dagrofa, er de hermed givet videre.

Kvit og frit.

Det er slet ikke det samme som at sige, at de to profiler ønsker at skifte job. Set udefra virker det faktisk ikke særligt sandsynligt. Men skulle en af dem opleve et uopfyldt behov for udfordringer, ville der være noget at tage fat på i Dagrofa. Så hvem ved – lønnen vil sikkert også være rigtigt attraktiv.

For de fleste af Dansk Handelsblads læsere behøver Henrik Burkal ingen længere præsentation. På 13. år står han i spidsen for den norskejede franchisekæde Rema 1000 i Danmark, der har fordoblet omsætningen hvert femte år. Nu er Rema dog blevet så stor, at det måske tager lidt længere tid. Men vækstsuccesen har ikke noget sidestykke i dansk dagligvarehandel. Henrik Burkal er vant til at arbejde med købmænd, selv om det er i et noget strammere system end Dagrofas, og hans resultater indgyder sikkert så megen respekt og goodwill, at han vil have megen medvind på cykelstien i en indledende fase.

Burkal har international erfaring fra bestyrelsen for Rema 1000 i hjemlandet Norge, hvor kæden er markedsleder. Og han har siddet sammen med flere af de helt tunge internationale detail-drenge i et panel under World Economic Forum, der arbejder med bud på fremtidens detailhandel.

Det eneste punkt, der mangler på tjeklisten til Dagrofa-topjobbet, er foodservice-erfaring. Selv om det Rema-ejede grossistselskab Reitan Distribution mere og mere går mad-vejen med relativt små leverancer af stor kompleksitet til convenience- segmentet, er det ikke helt sammenligneligt.

Foodservice-erfaring har til gengæld Steen D. Pedersen i rigt mål som topchef i landets største cateringvirksomhed, Dansk Cater.

Steen D. Pedersen har været adm. direktør siden 2009, men har holdt en lav profil i medierne. Når man ikke handler med slutbrugerne ude i butikkerne, betyder et udbredt kendskab til topchefen knap så meget.

Men i det stille har Steen D. Pedersen og Dansk Cater – med den senere tilkomne overbygning Euro Cater – over en årrække haft held til at samle et stort antal lokale catering-grossister og beslægtede virksomheder under én fælles paraply, der bare bliver større og større. Euro Caters seneste årsomsætning nåede næste ni mia. kr. Dansk Caters seneste bundlinje næsten 300 mio. kr. Steen Pedersen har erfaring i at handle med kapitalfonde, endda i to omgange – og han har navigeret i vekslende ejerkredse med både jakkesæt og kitler på – billedlig talt.

Dansk Cater har været på spil i forbindelse med flere af de store handler i catering-sektoren. Da den gamle cash & carry-virksomhed Inco forløftede sig i et forsøg på at ekspandere til Jylland, tog Dansk Cater i 2011 over, og det lykkedes at få Inco på ret køl igen. Dansk Cater endte også med at overtage dele af tyske Metros Cash & Carry-forretning i Danmark, da tyskerne gav op.

I Steen D. Pedersens topchef-tid har cateringgiganten med base i Svenstrup nær Aalborg involveret sig internationalt i Sverige og Polen – som dog er forladt igen. Og skal man se nogen del af Dagrofa gå internationalt, er det vel netop foodservice-benet, som før har haft svenske ambitioner.

Tilbage i Dagrofa bestrider Jesper Lok nu en dobbeltrolle som bestyrelsesformand og adm. direktør, og han har efter eget udsagn ikke travlt med at finde en afl ser som koncernchef. Omstændighederne ser heller ikke ud til at lægge pres på søgeprocessen.

Det har ikke været meget fremme, men faktisk forlod Jesper Lok efter kun et års tid en post som koncernchef i rengøringsselskabet Alliance+ 1. februar – for i stedet at rykke op i virksomhedens bestyrelse. Det giver ham unægtelig langt bedre muligheder for at passe jobbet i Dagrofa på ubestemt tid.

Måske kommer der slet ikke en ny koncernchef her i 2018?

DEL
Forrige artikelSalget på nedsatte varer stiger i SuperBrugsen
Næste artikelLidl har de mest utilfredse medarbejdere
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.