Tingenes Internet vil give fysiske butikker fornyet konkurrencekraft

Ny rapport fastslår, at detailbutikker, der anvender Tingenes Internet oplever øget effektivitet, bedre kundeoplevelser og bedre lønsomhed

Internet of Things kan via intelligente sensorer hjælpe detailhandlen til større lønsomhed og kundeoplevelse. Foto: iStock

Butikkernes brug af Internet of Things-løsninger som f.eks personlige mobile enheder, der guider forbrugeren igennem butikken og hjælper med at finde og foreslå de rette produkter baseret på brugerens smag, skaber en forbedret kundeoplevelse og i sidste ende øget indtjening.

Det viser en rapport udarbejdet for Aruba, en verdensomspændende udbyder af netværksløsninger til virksomheder, der inkluderer 3.100 it-beslutningstagere fra ti lande.

Internet of Things (IoT), på dansk Tingenes Internet, er et netværk, der forbinder alle elektroniske enheder, der f.eks. gør virksomheder i stand til at indsamle, dele og bearbejde data via sensorer.

Og detailbutikkerne er på vej, viser rapporten. Allerede i 2019 vil 79 pct. af de adspurgte detailvirksomheder have implementeret IoT-teknologi, og der er bred enighed blandt tre ud af fire virksomheder om, at teknologien vil komme til at forandre branchen.

Med IoT kan detailbutikkerne f.eks. overvåge lagerbeholdningen, spore forbrugernes adfærd og anbefale produkter i købssituationen via data.

Butikkerne vil derudover gennem dataanalyse kunne optimere deres drift og forudsige, hvilke produkter og services, der skal tilbydes hvilke kunder.

”Vi har hjulpet Home Depot, der er en amerikansk byggemarkedskæde, med at tilføje en IoT-funktion i deres app, hvor kunder let kan lokalisere et produkt i de store butikker. Resultatet er øget effektivitet og hastighed for både kunder og personale i butikkerne”, fortæller Morten Gransøe, landechef hos Aruba i Danmark.

Forbedrer kundeoplevelsen
Morten Gransøe venter samme tendens i de danske butikker inden for de næste par år.

Rapporten bekræfter også, at 81 pct. af de virksomheder, der i dag har integreret IoT-teknologi, oplever en forbedret kundeoplevelse, og 74 pct. oplever samtidig en forbedret lønsomhed.

I detailbranchen bruges IoT særligt til monitorering og vedligeholdelse (68 pct.) og til lokationsbaserede services (57 pct.), hvor kunderne f.eks. kan få en bestemt service eller oplysning baseret på, hvor de befinder sig fysisk.

De mest anvendte IoT-enheder i detail- og distributionsbranchen inkluderer således stregkodescannere, personlige mobilenheder samt smarte lydanlæg, tv og højttalere.

DEL
Forrige artikelCopenhagen Markets solgt til kapitalfond
Næste artikelRema vil sælge økologisk babymad
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.