Tilbudsavisen lever og bliver i stigende grad læst elektronisk

Appen eTilbudsavisen har opnået 1,8 mio. downloads

En ny undersøgelse fra AIM Create blandt 833 forbrugere viser, at 50 pct. af husstandene læser i de omdelte tilbudsaviser, inden de handler dagligvarer, mens 32 pct. foretrækker den elektroniske tilbudsavis.

Ifølge AIM Create er tilbudsavisen langt fra død, men er stadig et effektfuldt medie, når forbrugerne skal nås. Hos de ældre forbrugere læser ca. 70 pct. således i den fysiske udgave af tilbudsavisen, mens der blandt de yngre forbrugere under 30 år er en overvægt, som læser den elektroniske udgave frem for papirudgaven.

At især de yngre forbrugere foretrækker den elektroniske tilbudsavis bakkes også op af en ny forbrugerundersøgelse blandt 2000 danskerne, der er blevet spurgt om, hvilken app de mindst kan undvære på deres mobil.

Facebook var ikke overraskende den, flest pegede på som uundværlig i dagligdagen, men når det kom til shopping, var eTilbudsavisen den app, som flest helst pegede på, de ikke kunne undvære, fortæller Rune Werliin, marketing- og kommunikationsansvarlig hos AudienceProject, der står bag undersøgelsen.

Tilbudsavisen lever 
Og ifølge Christian Birch, medstifter af eTilbudsavis-app’en, er selve tilbudsavisen ikke på vej i graven, men er blot blevet mere populær i den digitale udgave.

– 21 pct. af danskerne takkede nej til fysiske tilbudsaviser i 2010, hvor vi lancerede app’en. I dag takker flere end 50 pct. af danskerne nej til fysiske tilbudsaviser. Nu ophører PostNord så med at omdele fysiske tilbudsaviser. Det kan dermed rejse spørgsmålet om, hvorvidt tilbudsavisen er døende. Vi mener dog at være et klart eksempel på det modsatte, da vi fra 2010 til i dag er gået fra 0 til 1,8 millioner downloads. Vi oplever dermed, at danskerne ikke takker nej til tilbudsavisen i sig selv, men blot nej til den fysiske udgave, siger han.

DEL
Forrige artikelDagligvarehandel redder små centre
Næste artikelDyrere mad trækker inflationen op
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.