Teknologisk Institut vil hjælpe handlen med at udnytte data

Bedre udnyttelse af kundedata kan styrke detailhandlen. Teknologisk Institut opretter demonstrationscenter.

Internet of Things kan via intelligente sensorer hjælpe detailhandlen til større lønsomhed og kundeoplevelse. Foto: iStock

De fysiske detailhandelsbutikker skal lære af internethandelens viden om kunderne og udnytte de teknologiske muligheder for blandt andet at observere kundeadfærd ved hjælp af intelligente teknologier, mener Teknologisk Institut, som nu opretter Center for Internet of Things.

Centeret vil demonstrere og udbrede viden til detailhandelen om, hvordan virksomheder via opsamling og behandling af data bliver i stand til at interagere med deres kunder og øge omsætningen.

– Detailhandelen er i dag udfordret af faldende omsætning, mens e-handelen er stigende. Men med fuld udnyttelse af teknologi og digitalisering til at skabe sammenhængende og målrettede kundeoplevelser kan de få et afgørende konkurrenceparameter i de kommende år, siger sektionsleder Jan Overgaard, Teknologisk Institut.