Teknologi-spring transformerer handlen

En storstilet international detailkonference i København tegner et billede af en branche, hvor ny teknologi slår igennem hurtigere end nogensinde

Hui Cheng, udviklingsdirektør i JD.com. Foto: Jesper Veber Knudsen

Det er ikke meget mere end et år siden, at flere online-kæmpers første forsøg med at levere varer med droner blev mødt med en vis skepsis – eller ligefrem grinet af.

I dag bruger den ene af de to allerstørste kinesiske online-detailhandlere, JD.com, der har amerikanske Walmart blandt sine aktionærer, ikke færre end syv forskellige dronetyper.

Udviklingschef i JD.com, Hui Cheng, fortalte om den nyeste udvikling på konferencen Shoptalk Europe i Københavns Bella Center og viste på video, hvordan kunderne i dag får leveret varer i by og på land.

– Vi automatiserer vores varehuse, bruger robotter til at plukke og pakke varer, selvkørende vogne til at levere varer i byerne og droner til at aflevere varer til kunderne i små landsbyer. Vore droner kan i dag fragte pakker på op til et ton og flyve omkring 100 km med fuld last, sagde Hui Cheng.

– Fremtidens onlinehandel skabes af smart logistik, lød hans vurdering.

Den engelske supermarkedskæde Tesco, som er en af Europas førende dagligvarekæder, har allerede bragt sig i førerfeltet inden for onlinehandel til europæiske forbrugere.

– Forbrugerne forventer hurtig adgang til det størst mulige udvalg af superfriske fødevarer, sagde chefen for Tescos onlineforretning, Adrian Letts, på konferencen.

Ifølge Tesco handler fremtidens nethandel med dagligvarer om to afgørende faktorer – et stort udvalg af varer og hurtig levering.

– Kunderne forventer at få deres varer hurtigt. Derfor var vi den første kæde i England, der kunne levere varerne samme dag til kunder i næsten hele landet, og i dag kan vi også leverer dagligvarer inden for en time til de fleste kunder i London, sagde Adrian Letts.

Robotteknologi i Coop-butikker
Også herhjemme bliver der arbejdet intenst på at finde nye veje til bl.a. at skabe mere effektive butikker. Logistikdirektør Claus Byskov fra Coop Danmark var en af de meget få danskere, der var på scenen på Shoptalk-konferencen, hvor han bl.a. fortalte om udfordringerne med at sikre en effektiv forsyningskæde hele vejen ud i butikkerne i en tid, hvor kunderne samtidig skal have adgang til mere personlige tilbud.

– Noget af det, vi beskæftiger os med nu, er at se på, hvordan vi undgår huller i hylderne i butikkerne. Måske endda ved at se på, hvordan vi kan bruge robotics (robotter og/eller automation, red.) i butikkerne – og på hvordan personalet kan bruge tiden på kunderne i stedet for alle de kedelige ting i butikkerne, fortalte han.

DEL
Forrige artikelBilka Vejle vinder mangfoldighedspris
Næste artikelKiosker kræver lavere sukkerafgifter
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.