Sverige gør sig klar til Amazon

Svensk handel går grundigt til værks for at finde svar på, hvad der sker, når Amazon kommer

ICA investerer millioner i et nyt nethandelssystem, så den svenske dagligvareaktør står bedre rustet til konkurrencen fra Amazon. Foto: ICA

I Sverige florerer med stadig større styrke, at Amazon vil etablere sig på det svenske marked. Derfor stiller flere og flere sig det spørgsmål, hvad Amazons tilstedeværelse i Sverige kan medføre for de svenske detailhandlere online og med fysiske butikker.

Analysefirmaet HUI og Handelsrådet i Sverige har analyseret situationen og fremlagt en detaljeret analyse af de konsekvenser, det kan få for de svenske aktører. Det er mundet ud i rapporten “Vad händer när Amazon kommer?”.

For at ruste sig til de ændrede forudsætninger for at drive detailhandel kan aktørerne gøre flere ting.

Man kan gennemgå ens sortiment grundigt. De butikker både online og fysisk, der vil få det vanskeligst, bliver dem, der prøver at vinde på lave priser og et vareudvalg, som fås alle vegne.

Gode råd

Et godt råd i rapporten er at satse på private label. Når og hvis onlineplatforme som Amazon kommer, rammer de detail- og grossistleddet hårdest, og det er op ad bakke, hvis man satser på kun at være forhandler af kendte mærkevarer. I den konkurrence er aktører som Amazon og Zalando større, hurtigere og billigere.

Sats på specialisering. Amazon er en stor maskine, men de er trods ikke bedst på alle områder. Nicheaktører, der specialiserer sig på at imødekomme særlige behov og vareområder, opbygger forum og communitys, har bedre muligheder for at blive vindere.

Sats på kundeservice og faglig betjening. Hvis man kan levere en høj servicegrad med et engagerede og fagligt kompetente medarbejdere kan man tage kampen op med Amazon.

Det bliver først og fremmest udvalgsvarehandlen, som i stigende grad mærker Amazon og andre onlineaktørers konkurrence. Amazon vil forstærke prispresset på det svenske marked. De vil i stigende grad gøre sig attraktive for forbrugerne, som kræver mere og bliver stadig sværere for små butikker at tilfredsstille.

Til gengæld ser det umiddelbart mindre alvorligt ud for fødevarebranchen. Ifølge den svenske rapport kan dagligvarer og andre brancher med mere komplicerede produkter som møbler og byggevarer klare sig bedre overfor Amazon.

DEL
Forrige artikelDansk dagligvarehandel er afventende
Næste artikelAmazon rusker op i dagligvarehandlen
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.