Svensk onlinesupermarked indfører klimamærkning

Axfood-ejede Mat.se lancerer klimamærke på ca. 3000 fødevarer

Klimamærkning dagligvarer og ehandel på Mat.se Axfood
Foto: Colourbox

Det svenske onlinesupermarked Mat.se, der er ejet af Axfood-koncernen, lancerer nu et klimamærke, der omfatter ca. 3.000 fødevarer. Ifølge Axfood er Mat.se den første i verden, der klimamærker så mange produkter.

– Med klar CO2-information gør vi det nemt for kunden at sammenligne madens klimapåvirkning. Kunder, der ønsker at tage bevidste valg, kan nu påvirke deres måltiders klimafodaftryk, mens de handler. Vi er utroligt stolte over at være de første til at gøre det, siger Karin Jelkeby,

Investeringen er helt i tråd med Axfood-koncernens omfattende bæredygtighedsarbejde.

– Hvis kunderne tager godt i mod tiltaget, håber jeg, at flere kæder kan indføre lignende systemer, siger Åsa Domeij, bæredygtighedschef hos Axfood.

Det omfattende arbejde med klimainformation og databasen er udviklet i samarbejde med forskningsinstituttet RISE og finansieret af Mat.se med støtte fra Axfoundation og Axfoods hovedejer, Axel Johnson.

Danske Salling Group har netop lanceret ideen om en fælles klimamærkning i den danske fødevarebranche:Dagligvarekoncern introducerer klimamærkning