Sværere for slikbranchen at tjene penge

Salget stiger, men indtjeningen viger, viser en regnskabsanalyse

Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse for butikkerne, hvis produkter skal tilbagekaldes, siger Coop og Salling Group som svar på, hvorfor det kan koste leverandører sekscifrede beløb i bøder. Arkivfoto: Henrik Denman

Salget øges, men indtjeningen er under pres. Det er situationen for de danske slikproducenter, der nok kan skubbe omsætningen i vejret, men som samlet set må leve med en vigende indtjening.

Virksomhederne giver udtryk for, at det er utilfredsstillende, at resultat og lønsomhed dykker.

Det viser en regnskabsanalyse, som Dansk Handelsblad har gennemført på grundlag af årsregnskaberne fra de fire store konfektureleverandører på det danske marked.

De fire leverandører er Toms Gruppen, Haribo, Mars og Carletti. De tre selskaber har dansk produktion, mens Mars udelukkende er et salgsselskab.

Analysen viser, at de fire slikproducenter i 2017 øgede omsætningen med 2,2 pct. i forhold til 2016. Til gengæld måtte de samlet set se driftsresultatet falde med 2,5 pct.

Ikke tilfreds

Den vigende indtjeningsevne bliver fremhævet i et par af årsregnskaberne. Haribos ledelse er “ikke tilfreds med udviklingen i Danmark”, mens Toms skriver, at “vores resultat i 2017 ikke var tilfredsstillende”.

En fællesnævner er, at producenterne satser endnu mere på at være innovative, og at de arbejder på at øge effektiviteten og skære omkostningerne skarpere til.

Toms foretager investeringer, der skal fremtidssikre den fortsatte konkurrenceevne og vækst. Derfor investerer virksomheden i de kommende år et større trecifret millionbeløb i at udvikle produktionskapaciteten og sikre en konkurrencedygtig, moderne og sammenhængende forsyningskæde.

Virksomheden investerer i fabrikkerne i Ballerup og Hvidovre, mens man i Polen udvider eksisterende aktiviteter og bygger en helt ny fabrik.

Markedet

Samtidig satser Toms på at vinde markedsandele bl.a. gennem relancering af Guldbarren med nye varianter.

Haribo, hvis moderselskab ligger i Tyskland, opnåede i 2017 en pæn fremgang i omsætningen, men resultatet gik markant tilbage.

Mars gik frem indenfor både chokolade og tyggegummi, men måtte sidste år se driftsresultatet gå tilbage grundet pres på indtjeningsmarginen.

Tilfredshed er der derimod hos Carletti, som opnåede organisk vækst og desuden øgede væksten via indkøbet af Heede Bolcher.

Virksomheden var samtidig i stand til at øge indtjeningen med 22 pct. til 22 mio. kr.

For 2018 lyder forventningerne, at omsætningen vil øges og indtjeningen styrkes. Toms forventer, at markedet vil være på niveau med 2017 med en fortsat stærk priskonkurrence i detailhandlen og en moderat stigning i salg og indtjening. Mars Danmark vurderer samme udvikling i markedet med nogenlunde samme indtjening. Haribo forventer en stigende omsætning og en vækst i indtjeningen.

DEL
Forrige artikelDagrofas Foodservice-regnskab lader vente på sig
Næste artikelEn såret kæmpe henter forstærkninger
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.