”Supermarkedficering” er danske discounteres styrke

Nøglen til ekspansion i discountsektoren er ifølge det internationale analysebureau LZ Retailytics softdiscount

Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Nettos ekspansion i Danmark vil styrke Dansk Supermarkeds markedsposition, så koncernen overhaler Coop allerede næste år, lyder det fra det internationale analysebureau LZ Retailytics.

Men Netto er langt fra alene i kampen om discountkunderne.

Ifølge analysebureauet vil Rema 1000 i fremtiden vokse hurtigere end Netto.

Rema 1000 er blevet populær i Danmark, bl.a. fordi den norske kæde var den første, der præsenterede en mere blød form for discount – en slags hybrid mellem discount og supermarked.

Siden har de danske discountkæder ændret koncept og udtryk én efter én, så de i højere grad nærmer sig supermarkederne.

Senest er Aldi i gang med en transformation væk fra det ”tyske discountlook” til et mere dansk soft discount-udtryk.

”At finde den rigtige – bløde – discountformel er nøglen til ekspansion i Danmark. Det er demonstreret af Rema 1000, som, vi forventer, vil vokse endnu hurtigere end Netto”, lyder det fra LZ Retailytics.

Som den tredje af de stærkeste discountkæder nævner analysebureauet Lidl.

”Med sådan kædedominans er det ikke overraskende, at konkurrenter giver op eller går i dvale. Coop Danmark har valgt at skære ned på sin discounttilstedeværelse, Dagrofa gav helt op med Kiwi-kæden, og Aldi Nord lukkede 40 butikker sidste år. Vi forudsiger, at de tre kæder, Netto, Rema 1000 og Lidl, vil fortsætte med at udkonkurrere konkurrenter fremover,” lyder det fra LZ Retailytics.

Analysebureauet fremhæver de danske discountkæders vilje til at tilpasse sig forbrugernes ønsker og behov – bl.a. med et stort udvalg af convenience, økologi og fri-for-varer.