Supermarkeder sælger egne varer for 30 mia.

2016 blev endnu et rekordår for varer med kædernes egne mærker på. Yderligere milliardomsætning kan flytte fra mærkevarerne

Danskernes indkøb af fødevarer og andre dagligvarer viser kun beskeden vækst. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

For sjette år i træk tog mærker som Änglamark, Budget eller Gestus markedsandele fra de kendte mærkevarer sidste år. Salget af handelens såkaldte private labels voksede i 2016 til 32,6 pct., når man måler på mængde, og 26,6 pct. af en samlet dagligvareomsætning på lidt over 110 mia....

DEL
Forrige artikel6 ud af 10 netbutikker har oplevet svindel – alene i 2017
Næste artikelNy kampagne skal styrke mærkevarer
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.