Storfusion kører på skinner

Belgiske Delhaize og hollandske Ahold er nået et vigtigt skridt videre mod en fusion efter at have indgået en intensions-aftale, der sigter mod at slå de to internationale dagligvaregiganter sammen om et år.

Fusionen skal hedde Ahold Delhaize, og den samlede virksomhed vil omfatte godt 6500 butikker i 10 lande med en samlet omsætning på 54 mia. euro – svarende til hele 403 mia. kr.

Det indbringer det nye Ahold Delhaize en plads lige under den 10 største detailvirksomheder i verden.

Selv om der er tale om to europæiske selskaber, henter de begge hovedparten af deres omsætning i USA, og analytikere har især peget på synergier på det amerikanske marked som den vigtigste gevinst ved fusionen.

Delhaize leverer den fælles bestyrelsesformand i form af svenske Mats Jansson og Ahold fusionens topchef, Dick Boer.

– Dette er en sand fusion mellem ligeværdige parter, der lægger to særdeles komplementerende forretninger sammen for at skabe en førende fødevare-detaillist på verdensplan, siger Aholds og Delhaizes bestyrelsesformænd, Jan Hommen og Mats Jansson i skøn forening. 

Foto: Dehaize