Store varehuse viser krisetegn

De store varehuse taber omsætning, mens der er nulvækst i discountbutikkerne, viser nye tal fra Danmarks Statistik

De Coop-ejede Kvickly-varehuse tabte 92,5 mio. kr. i første halvår af 2017. Foto: Helle-Karin Helstrand

Danmarks Statistiks værdiindeks for brancher tager temperaturen på, hvordan butiksformaterne klarer sig i dagligvarebranchen.

Og her er der særligt et tal, der må give grund til panderynker hos ledelse og varehuschefer i Dansk Supermarked og Coop.

Bag kategorien “anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger” gemmer sig nemlig varehuskæderne som Føtex og Kvickly.

Ifølge Danmarks Statistik værdiindeks målt for brancher er det specielt dagligvarebranchens største formater, der taber omsætning.

Målt fra april 2017 til april 2016 er omsætningen blandt kategorien “anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger” faldet til indeks 95.

Derimod er der år for år en lille fremgang at spore blandt de øvrige kategorier “købmænd og døgnkiosker”, “supermarkeder” og “discountforretninger”, der målt på omsætningsindeks går frem til henholdsvis 102, 102 og 103.

Den udvikling er sket i en periode, hvor salget af fødevarer og andre dagligvarer er dykket med 1,6 pct. fra maj 2017 til maj sidste år.

Nulvækst i discount
Ses der på salget i de første fire måneder i år sammenlignet med samme periode sidste år er faldet blandt dagligvarebranchens største butiksformater samlet set gået tilbage med 5,3 pct.

Også de helt små butiksformater blandt købmænd og døgnkiosker har tabt omsætning i årets fire første måneder, hvor salget er dykket til stort tilsvarende med 5,4 pct.

Mere overraskende er det, at discountbutikkerne i perioden januar-april under ét stort set er i nulvækst. Beskedne 0,4 pct. er omsætningen gået frem i forhold til 2016.

Det butiksformat, der har klaret sig bedst i år, er supermarkederne som SuperBrugsen og Meny, der samlet set har haft en stigning i omsætningen på 1,1 pct., et niveau som også må betegnes som ganske beskedent.

Selv om danskerne generelt bruger færre penge på fødevarer og andre dagligvarer, er der også butikker udenfor dagligvaresektoren, der mærker stor fremgang.

Således har bagere og konditorer oplevet en salgsfremgang på 7,7 pct. i årets første fire måneder sammenlignet med samme periode sidste år, mens væksten indenfor kategorien “detailhandel med drikkevarer” er steget med 6,3 pct.

DEL
Forrige artikelNy kampagne skal styrke mærkevarer
Næste artikelHenkel øger salget i Norden
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.