Storcenter får bøde på over kvart million

Forbrugerombudsmanden vurderer, at kampagne for momsfri weekend var vildledende

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen politianmeldte sidste år Centerforeningen City 2 for at have overtrådt markedsføringsloven. Foto: Forbrugerombudsmanden

Da storcenteret City 2 i Taastrup tilbage i november 2013 kørte kampagne for momsfri weekend, var der ifølge forbrugerombudsmanden tale om vildledelse af forbrugerne. Det medfører nu en bøde til Centerforeningen City 2 på 280.000 kroner.

Kampagnen inkluderede både bannere og avisannoncer, hvor der blev lovet 20 pct. rabat på alle varer i en række butikker. Med meget lille skrift fremgik det dog nederst på bannere og i annoncerne, at rabatten ikke inkluderede varer, der var nedsat i forvejen, udvalgte varer og varer købt med en anden rabatordning.

Men den melding var ikke tydelig nok og kunne nemt overses, vurderer forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

– City 2 har vildledt forbrugerne til at tro, at de fik 20 pct. i rabat på alle varer i butikscentret, selvom det ikke var tilfældet. Det er i strid med markedsføringsloven og udløser derfor en bøde på 280.000 kroner til City 2. Jeg får generelt mange klager over vildledende markedsføring af tilbud og har løbende fokus på at håndhæve sagerne. Prisen er vigtig, når forbrugerne skal vælge et produkt. Derfor må virksomhederne ikke vildlede om tilbud og rabatter, siger hun.

Ifølge markedsføringslovens § 3 må virksomheder ikke bruge vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, hvis det er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre virksomheders økonomiske adfærd på markedet.

City 2 har over for forbrugerombudsmanden beklaget, at de har kørt en kampagne, der har vildledt forbrugerne.