Stor salgsfremgang for bland-selv slik

Foto: Ulrik Samsøe Figen

En af de største leverandører på det nordiske slik- og konfekturemarked, Cloetta, købte for et år siden bland-selv firmaet Candyking. Dermed fik Cloetta for alvor foden indenfor på bland-selv markedet, som oplever stor vækst.

Mens markedet for konfekture generelt er nogenlunde konstant, er der langt større muligheder for at øge omsætningen inden for pick & mix-markedet.

Landechef for Cloetta i Danmark og Norge, Christian Boas Linde, siger om de nye vækstmuligheder:

– En af grundene til, at vi købte Candyking, er at vi kan se, at bland-selv slik markedet er i vækst. Det vokser med lidt under 10 pct. årligt i dagligvarehandlen.

Han siger, at forbrugernes købelyst af bland-selv slik skyldes flere ting:

– Kæderne har været gode til at bruge det som en trafikskaber. Det er vigtigt for butikkerne, for når forbrugerne går ind for at købe slik, køber de også kød og grønt, bleer og alt det andet. Det er en rigtig interessant kurv, butikkerne får, når de hiver familierne ind for at købe slik. Desuden er det i tidens ånd, at forbrugerne vil have bekvemmelighed, selvforkælelse og det individuelle valg. Vi tror på, at bland-selv slik også vil opleve vækst fremover.

Styrke position

I forbindelse med Cloettas køb af Candyking sagde koncernledelsen i 2017, at Candyking skal bruges til at styrke Cloettas position i bl.a. Danmark.

– Candyking er Nordens førende bland-selv slik koncept. Candyking er et shop-i-shop koncept, og selskabet har udviklet en stor forretning og har specialiseret sig i at håndtere alle de opgaver, der er omkring et bland-selv slik koncept til bl.a. dansk, svensk og norsk dagligvarehandel. Det omfatter sortiment, servicering af stativerne i butikkerne og at stille stativer til rådighed.

– I Danmark fokuserer vi først og fremmest på de kunder, vi har i dag, og at de er tilfredse med den løsning, de får. Her er der andre ting end branding, der er det primære.

Candyking eksisterer ikke længere som selvstændigt selskab. Det er et varemærke. Cloetta har etableret to adskilte forretningsenheder – en, som er dedikeret pick & mix, og en til Cloettas produkter.

Det grå marked

Netop bland-selv markedet generes i disse år af illegal handel med konfekture, som grossister på det grå marked henter i Sverige og Tyskland. hvor der enten ikke er afgifter på slik eller meget lave afgifter.

– Det er klart noget, vi helst vil være foruden. Vi har rent strategisk valgt, at vi kun sælger produkter til konceptkunder i dagligvarehandlen. Vi sælger ikke varer til andre. Det er den eneste måde, vi kan holde os fri af, at vores varer sendes ud i systemer, hvor vi ikke har sporbarhed eller kan kontrollere og dermed stå inde for det, vi sælger.

– Det er et problem, fordi det trækker ryet ned for hele kategorien. Det eneste, vi kan gøre er, at appellere til regeringen og lovgiverne om at få styr på afgifterne. Det er drevet af, at det økonomiske incitament i form af høje afgifter er tilstrækkeligt stort til, at folk finder måder, hvor de kan drive forretning på illegal vis, siger Christian Boas Linde.

DEL
Forrige artikelUndersøgelse viser udbredt snyd med kaffe
Næste artikelUtilfredshed over ny fødevarelov
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.