Stor ICA slipper godt fra at droppe tilbudsavisen

I hovedstaden Stockholm køber kunderne lige så meget uden omdeling af trykte reklamer, viser erfaringer fra ICA Kvantum Liljeholmen

ICA Kvantum Liljeholmen har et salgsareal tæt på 2800 kvm. Butikken omsætter for næsten 400 mio. svenske kr. Foto: ICA Kvantum Liljeholmen

Nogle gange er det overraskende, hvor store forskelle der er mellem markederne i lande, som ellers ligner hinanden en del. Som for eksempel Danmark og Sverige.

Herhjemme er forsøg med at stoppe udsendelse af en ugentligt fysisk tilbudsavis fra eksempelvis Coop-kæden Irma slået fejl. Det har kostet dyrt – også i områder i København, hvor et stort flertal siger nej til husstandsomdelte reklamer.

I Sverige har tilbudsaviserne aldrig nået det omfang eller den betydning, de har herhjemme.

Men alligevel er det en historie i branchebladet ICA Nyheter, at det store og velassorterede supermarked ICA Kvantum Liljeholmen i Stockholm nu har klaret sig fint uden reklame-omdeling i snart et helt år.

– Det viste sig at være præcis, som vi forestillede os. Tilbudsavisen lander på dørmåtten, så passerer den måske en papirdynge på køkkenbordet, og så ryger den direkte ud i affaldsspanden. Nu har vi belæg for det, sort på hvidt. Vi er stoppet med at uddele 10.000 tilbudsaviser hver uge, men har ikke mistet noget i kampagne-omsætning. Tværtimod er den øget i præcis samme takt som den øvrige omsætning, siger Jesper Anell, der er kommunikationsansvarlig i den store butik til bladet.

Elektronisk markedsføring
Over for Dansk Handelsblad uddyber Jesper Anell:

– Jeg kan forstå, at det virker mærkeligt at droppe omdelingen, men jeg er helt overbevist om, at det er muligt at gennemføre for de fleste i branchen. For os føles det som en selvfølge, og med tanke på vores kunders adfærd er det ikke så meget et spørgsmål om fremtid – som at komme på omgangshøjde med nutiden. At sende en trykt tilbudsavis ud føles jo næsten lidt gammeldags, mener han.

ICA Kvantum Liljeholmen satser i stedet på elektronisk markedsføring via butikkens hjemmeside, mailudsendelser og sociale medier. Og den trykte tilbudsavis har fået lov til at overleve inde i butikken.

Ifølge ICA Nyheter er Liljeholmen et område med mange unge og miljøbevidste beboere. Stockholm har flere områder, hvor der er Nej tak-skilte på 90 pct. af postkasserne.

Selv de ældre årgange ser ud til at klare sig uden at få ICA-butikkens tilbud på hjemmeadressen, selv om Jesper Anell i en overgangsperiode selv måtte dele reklamer ud hos enkelte ældre kunder, der havde lidt svært ved at vænne sig til de nye tider.

DEL
Forrige artikelCircle K indskrænker millionunderskud
Næste artikelPer Bank anfægter væksttal fra Danmarks Statistik
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.