Stigende forbrug skal komme danske butikker til gode

Kommentar af adm. direkt√łr Niels Ralund, FDIH Foreningen for Dansk Internet

Adm. dir. FDIH, Niels Ralund. Foto: FDIH.

2017 b√łd igen p√• en ny rekord i danskernes e-handel, da vi sidste √•r brugte 115 mia. kr. p√• nettet. Det er et voldsomt stort bel√łb, og der er udsigt til, at 2018 ogs√• bliver et h√¶sbl√¶sende √•r for den digitale handel.

Mindst hver tredje forbruger vil putte endnu flere varer i de digitale indk√łbskurve i 2018, og g√•r det som i 2017, s√• kan alle brancher se frem til v√¶kst i e-handlen. Alts√• udsigt til flere penge i kassen. Det kan vi kun gl√¶de os over i detailhandlen, b√•de online og offline. Nu h√•ber jeg s√• p√•, at det √łgede forbrug faktisk kan m√¶rkes i danske butikker.

Danskerne k√łber mere og mere i udlandet via nettet, s√• ud af de 115 mia. kr. gik de 37 mia. kr. til udenlandske netbutikker, og e-handlen i udlandet voksede endda lidt hurtigere end den hjemlige e-handel. Det er en trist udvikling, som har st√•et p√• i flere √•r. S√• den digitale gr√¶nsehandel er snart 4 gange st√łrre end fysiske gr√¶nsehandel, hvor vi smutter over gr√¶nsen efter billige √łl, slik og sodavand.

Jeg synes, at e-handlen over gr√¶nserne ofte sker p√• ulige vilk√•r ikke mindst omkring momsbetaling. Derfor var da det ogs√• gl√¶deligt, at Skat i sin √•rlige rapport om gr√¶nsehandel for f√łrste gang beskrev problemerne ved digital gr√¶nsehandel, endda over hele over 8 sider. Nu mangler vi bare, at ordene f√łlges op af handling. Skat har allerede sat ekstra ressourcer af til kontrol, og der bliver brug for dem.

Farlige varer over grænsen

P√• listen over danskernes mest brugte netbutikker er 4 ud af 5 udenlandske, og nogle af dem kommer langvejs fra. Wish.com, der s√¶lger alle mulige varer fra kinesiske virksomheder, er rykket op som nr. 5 p√• listen. Sitet lokker med varer til absurd lave priser, og det virker. Danskernes krejlersind forn√¶gter sig ikke, s√• vi k√łber lystigt ind med blikket stift rettet mod prisen.

Udover lave priser for selve produkterne, så er fragten latterlig lav, og skulle pakken blive snuppet i en sjælden momskontrol, så refunderer flere butikker kunden for toldopkrævningen.

Som repr√¶sentant for netbutikkerne er jeg selvf√łlgelig √¶rgerlig over, at mange kinesiske butikker snyder med told og moms, og at Post- Nord skal bringe 10 mio. Kina-pakker ud med underskud hvert √•r. FDIHs medlemmer betaler dyr fragt, h√łj moms og ikke mindst afgifter til myndighederne for tjek af de varer, de importerer.

Min √¶rgrelse kan jeg ikke bruge til noget, n√•r hr. eller fru Jensen s√¶tter sig til tasterne. Her taler jeg for d√łve √łren om ulige konkurrence, snyd og huller i kassen hos SKAT og PostNord. N√•r varerne er billige, s√• k√łber vi, men vi t√¶nker ikke over, hvorfor varerne er s√• billige.

Forbrugerr√•det T√¶nk har for nylig unders√łgt varer k√łbt i kinesiske webshops. Konklusionen er klar. Kvaliteten er generelt ringe, og der er i flere tilf√¶lde problemer med sikkerheden. Jeg undrer mig over, at kunderne ikke t√¶nker n√¶rmere over kvalitet og sikkerhed ved varerne. De kan v√¶re farlige, s√• de g√•r i stykker, give elektriske st√łd eller indeholde forbudte kemikalier. Desv√¶rre er den sunde fornuft gemt langt v√¶k, og jeg fristes til at citere mundheldet ‚ÄĚ√Ürgrelse over d√•rlig kvalitet huskes l√¶nge efter gl√¶den over den lave pris er glemt.‚ÄĚ

Jeg håber, at Skats ekstra indsats vil være med stoppe den handel.