Stemmesøgninger eksploderer – hvad betyder det for detailbranchen?

Debat af Jesper Neergaard, Head of Traffic & Conversion, No Zebra.

Jesper Neergaard, No Zebra.

50 pct. af alle søgninger vil være stemmebaserede i 2020. Særligt søgninger efter nærmeste butik bruges meget, og det bliver kun mere. Er detailbranchen klar til det?

2018 kunne meget vel blive det helt store gennembrudsår for de digitale, stemmebaserede assistenter, som har indtaget vores smartphones, computere og mange steder også huse.

I USA benytter over 60 mio. amerikanere allerede digitale voice assistants. I Kina har Alibaba for nylig lanceret deres digitale assistent, Tmall Genie, opkaldt efter Alibabas eCommerce-platform, Tmall.

Og når de gør det i USA og Kina, ved vi, at det meget snart kommer til Europa og Danmark.

Udviklingen betyder, at forbrugerne meget snart kan bytte tekstsøgninger ud med stemmesøgninger – på engelsk kaldet Voice Search – både via mobilen, via computeren og via Home Assistants som bl.a. Apples HomePod/Siri, Amazons Echo Dot/Alexa, Microsofts Cortana eller Googles Assistant Voice Search.

De fysiske butikker skal være særligt opmærksomme

Når stemmesøgning bliver normen, går mange forbrugere med tiden væk fra at lede selv og kigge søgeresultaterne igennem. De kommer i stedet til at stole mere på, at assistenten eller smartphonen finder det bedste resultat, den nærmeste åbne butik eller supermarked osv.

Men uanset om du har en fysisk butik, webshop eller begge dele, ville det være proaktivt og klogt snart at sørge for, at dit website kan læses ordentligt af søgemaskinerne og rangerer højest muligt på Google og Bing, som Amazon bruger som søgemaskine. Det uddyber jeg længere nede.

Hvornår, hvor ofte, om hvad og hvorfor bruger folk stemmesøgninger?

Hvor ofte: Ifølge en undersøgelse fra highervisibility.com foretaget i USA bruger små 22 pct. af de adspurgte Voice Search én gang dagligt, 27 pct. bruger det én gang om ugen, 23 pct. bruger det én gang om måneden og små 29 pct. bruger det aldrig.

Hvornår: Det klart mest udbredte tidspunkt at foretage stemmesøgninger er ifølge undersøgelsen, når folk kører bil eller er i gang med et eller andet gøremål/aktivitet. Samlet 74 pct. for de to kategorier. Men også når folk ser tv, arbejder eller laver mad, er stemmesøgninger populære.

Hvorfor: Over 58 pct. bruger Voice Search fordi, at det er nemmere og hurtigere. 26 pct. bruger det primært fordi, de ikke kan se eller håndtere deres smartphone i situationen (under bilkørsel, madlavning osv.). Og cirka 15 pct. bruger det, fordi det er sjovt.

Om hvad: Ifølge en undersøgelse fra Comscore stiller folk primært generelle spørgsmål til den digitale assistent. Næstmest stillede spørgsmål omhandler vejret efterfulgt af musikønsker, alarmer/timere, reminders på to do’s osv.

Hvad er forskellen på stemmesøgninger og skriftlige søgninger?

Kort beskrevet adskiller de mundtlige søgninger sig fra tekstsøgninger således:

• Stemmesøgninger er for det meste markant længere end tekstsøgninger. Eksempel: På skrift ville du måske søge efter ”Fri BikeShop åbningstider”. Men via Siri, Alexa eller Google Home ville du formentlig spørge: ”Hvor længe har den nærmeste Fri BikeShop åbent i dag?”
• Stemmesøgninger er i langt højere grad udformet som direkte spørgsmål eller actions, der kræver et simpelt svar.
• Tone, sætningsstruktur og ordvalg er anderledes – folk bruger mere almindelige/naturlige vendinger og ord, når de søger mundtligt.
• Stemmesøgningstjenester bliver bedre og bedre til at afkode formål og kontekst for spørgsmålet/søgningen.
• Hvis dit website og din webshop derfor kan besvare folks forespørgsler hurtigt og simpelt, vil du kravle opad i søgerangeringen.

Hvad kræver det at klare sig godt i forhold til stemmesøgninger?

• Det skal være højt placeret i søgningerne på Google og Bing, specielt i det mobile indeks.
• Sider der har dårlig mobilperformance, kommer til at være ikke-eksisterende i voice-sammenhæng.
• Søgemaskinernes muligheder for at crawle dit site er helt afgørende. Teknikken bag dit website skal være efter alle kunstens regler og standarder.
• Et af de vigtigste elementer bliver en godt ”markup”, der sikrer, at Google, Bing og alle de andre søgemaskiner forstår konteksten for indholdet på dit website. Hertil bruges fx et såkaldt Schema-markup, der tydeligt kategoriserer indholdet.
• Anmeldelser, billeder, specifikationer og priser m.v. skal angives præcist og korrekt, så de indekseres for, hvad de er. Ellers bliver de blot opfattet som fyld på siden.

Hvordan vil typiske søgninger efter dit produkt lyde mundtligt?

Indsigt i stemmesøgningerne er allerede på vej til online redskaber som Google Search Console og Google Analytics, så man kan arbejde målrettet med at tilpasse sit indhold til det, folk rent faktisk søger efter og måden, de søger på, ordene de bruger osv.

Søger brugeren efter, “Hvor kan jeg få en god rødvin til min hakkebøf”, vil resultatet blive baseret på, at fx Google ved, at der er tale om en rødvin på sin side, kender prisen, ved hvor god vinen er (anmeldelserne), hvad den egner sig til samt naturligvis, hvor og hvordan man kan købe vinen.