Statoil får overskud trods omsætningsdyk

Omsætningen dykker voldsomt med over en mia. kr. i Statoil Fuel and Retails dugfriske årsrapport, som omfatter de 12 måneder til og med 30. april i år.

Et samlet salg på 8,43 mia. kr. – 14 pct. under niveauet i regnskabsåret før – er det laveste i mange år, men kioskomsætningen til gengæld er vokset med hele 21 pct. til 1,83 mia. kr.   

Dermed udgør butikssalget knap 22 pct. af den samlede omsætning – mod kun 15 pct. i regnskabsåret før.

Statoil udtrykker imidlertid utilfredshed med udviklingen hele vejen rundt i årsrapportens engelsksprogede ledelsesberetning.

Det gælder også for årets resultat, som med et plus på 44 mio. kr. ellers er det hidtil bedste, siden canadiske conveninence-gigant Couche-Tard købte Statoil Fuel and Retail i 2012 – og en betydelig forbedring i forhold til året før, hvor det blev til et underskud på 25 mio. kr.

Vinder markedsandele

Utilfredsheden med regnskabet skyldes ifølge ledelsesrapporten først og fremmest priskrig på et vigende brændstofmarked, men “samtidig er indtjeningen fra selskabets butikker stadig ikke tilfredsstillende. På trods af en stigende markedsandel, som er et resultat af en række nye initiativer i butikkerne, ser vi stadig adskillige udfordringer i convenience-markedet”, skriver man.

Ifølge årsrapporten er der nu 207 bemandede Statoil-stationer samt 158 automater under Ingo- og 123-mærkerne.

I løbet af regnskabsåret er to Statoil-stationer lukket, mens fire er konverteret til Ingo-automater.

(jeve)