Spar rykker ind i bydel med vækst

Det nye Spar supermarked i den sydlige del København markerer sammen med to andre kædens indtog i København

Spar i Valby har mest travlt på hverdagene, mens de lokale beboere søger til større supermarkeder og shoppingcentre i weekenden for at købe stort ind. Foto: Henrik Frydkjær

Når man står af toget på Ny Ellebjerg S-togsstation i den sydlige del af Valby i København, synes alt at være lige så nyt som stationen. Boligblokke står side om side, og i nærheden af stationen vidner byggekraner om endnu mere nybyggeri. Bydelen er dog mere blandet, end den synes at være ved første øjekast. Rundt om hjørnet ligger den ældre del af Valby, og her er der til gengæld travlhed med byfornyelse.

Midt i alt det nye ses skråt over for stationen også et Spar supermarked. Spar er rykket ind i en tidligere Kiwi-butik, som åbnede i sommeren 2016. Kiwi-butikken er en af de butikker, der fortsætter i Dagrofas ejerskab, og her er den blevet omdannet til Spar. Spar på Carl Jacobsensvej er samtidig et af de nye supermarkeder, der markerer Spar-kædens indtog i København. I første omgang har Spar åbnet tre supermarkeder i København.

Foto: Henrik Frydkjær

Købmand Sune Johannessen Wenzzel er ikke ukendt med hverken at drive købmandsbutik eller at arbejde i Spar-kæden. Han har været købmand i 11 år og har i en årrække ejet Spar i Vejby i Nordsjælland. Desuden sidder han i Spars kædeudvalg.

Rykind om formiddagen

Der er flere ting, der adskiller supermarkedet i Valby fra butikken i Vejby.

– Vi ligger lige ved siden af et gymnasium, og det betyder, at vi på hverdage får et stort rykind af unge flere gange om formiddagen. Når gymnasiet har frikvarter, laver vi ofte et par hundrede kasseekspeditioner.

Foto: Henrik Frydkjær

Desuden kommer mange håndværkere især om formiddagen, siger Sune Johannessen Wenzzel.

Spar-supermarkedet er godt indrettet til den pludselige kundestrøm. I det store forområde er der centralt placerede montrer med snacks og salater, færdigretter og drikkevarer, og i forlængelse af kiosken finder man friskbagt brød.

Foto: Henrik Frydkjær

Her kan man også tage en slushice og kioskvarer. Butikken har sat fokus på Spars nye conveniencekoncept, der f.eks. gør det muligt for de travle kunder at købe et nemt, sundt og hurtigt måltid med hjem efter en lang arbejdsdag. Kasserne i forområdet betyder, at man kan klare indkøb af morgenmad, frokost ogsnacks, uden at man behøver gå gennem hele supermarkedet.

– Vi har om formiddagen mange ekspeditioner, men især skoleeleverne køber typisk for mindre beløb. Mange skolebørn har ofte mindre end 50 kr. til at bruge, mange måske kun 20 kr. Når man lægger det hele sammen, bliver det alligevel til noget, når der er så mange ekspeditioner, siger købmanden.

De travle timer

Supermarkedet har åbent alle ugens dage i kl. 7-22, men det er først og fremmest på hverdagene, at der kommer mange kunder.

– Tidsrummet mellem kl. 15 og 18 er klart de bedste timer på dagen, for så kommer mange og køber ind. Om eftermiddagen bliver gennemsnittet på indkøbene større end i formiddagstimerne. Vi har til gengæld ikke mange kunder, der køber stort ind og fylder en hel indkøbsvogn. De fleste køber det, de kan bære i en indkøbspose eller i rygsækken, siger Sune Johannessen Wenzzel.

Foto: Henrik Frydkjær

I weekenden kører beboerne i området til de store supermarkeder eller til et af hovedstadens shoppingcentre og køber mad og drikke til lørdagsgæsterne og lidt forkælelse i familiehyggen.

Supermarkedet er på 750 kvm. og har en stor frugt & grøntafdeling, en stor afdeling med mejerivarer og pålægsvarer bagest i butikken samt en ganske stor vinafdeling med tilhørende plads til specialøl.

– Jeg bruger mine mange års erfaring fra branchen til at give borgerne i Valby en god lokal dagligvarebutik, hvor kunderne ikke går forgæves, siger Sune Johannessen Wenzzel.

Med udvalget af færdige måltider, økologi og øvrige dagligvarer satser supermarkedet på, at kunderne kan nøjes med at handle ét sted. For Spar-kæden handler det om at vise, at man også kan være lokal i de større byer midt i en tid, hvor alle taler om discount, priskrig og ændrede forbrugsvaner.

DEL
Forrige artikelFælles om ”Coop” – hvor svært kan det være?
Næste artikelTurister går også i supermarkeder
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.