Spar jubler over markant omsætningsvækst

Spar-kædens butikker har det seneste halve år haft en vækst i omsætningen over 5 pct., og købmændenes indtjening er fulgt med, lyder det fra kædens direktør

Foto: Helle-Karin Helstrand

Mens det danske dagligvaremarked generelt har kæmpet for bare at holde omsætningen år for år, jubler kædedirektør for Spar, Niels Karstensen, nu over, at de 118 af kædens butikker, der har eksisteret i mere end et regnskabsår, har præsterede en vækst i omsætningen, der det seneste halve år ligger 5,4 pct. over samme periode et år før.

– Sidste kvartal af 2017 gik rigtigt godt, og vi holder vækstprocenten i første kvartal af det nye år. Det er mit indtryk, at købmændene har formået at få indtjeningen til at følge med, siger Niels Karstensen.

Dagrofa videreformidlede 88 butikker til Dansk Supermarked, da koncernen valgte at lukke Kiwi-kæde sidste år.

Blandt de resterende overtog Spar 24 butikker.

– Regner vi disse butikker med, har kæden haft en tocifret vækst, siger Niels Karstensen.

Kædens omsætningen har med en øget markedsandel nu rundet 3 mia. kr.

Det er bl.a. mediernes positive omtale af åbningen af de tidligere Kiwi-butikker, der ifølge Niels Karstensen har været med til at relancere kæden i forbrugernes bevidsthed.

Blandt de nye butikker er Spar i Ny Ellebjerg ved Valby, der er kædens først bybutik.

Butikken har fået et godt tag i de lokale kunder, og snart følger endnu en i Københavns Sydhavn.

– Men det er klart, at det ikke er alle butikker, der har lige megen succes. Da Kiwi lukkede, tog det nogle steder lidt for lang tid, før vi kom i gang med Spar. Mens Kiwi droslede ned i butikken, der til sidst ikke havde meget at tilbyde, fandt kunderne et andet sted at handle.

Så tager det tid at få dem tilbage, siger Niels Karstensen.

Mere fokus på økologi, convenience samt en øget digitalisering skal styrke Spar i fremtiden.