Den sorte fredag blegner

Det meste af handlen tyvstarter Black Friday og spreder handlen over hele ugen. Enkelte boykotter

Illustration: Ulrik Samsøe Figen

Coop.dk indledte som en af de første Black Friday med to ugers medlemsrabat allerede 1. november.

Denne uge op til Black Friday giver Coops webshop op til 60 pct. medlemsrabat, og dagligvarekoncernen er langt fra alene om at udvande fænomenet Black Friday.

Stort set alle webshops og en del af den fysiske detailhandel tager forskud på Black Friday og spreder handlen over det meste af ugen – afsluttende med Cyber Monday på mandag den 27. november.

Samtidig nærmer langt fra alle tilbud sig den prisreduktion på 50 pct., som de fleste forventer ifølge en undersøgelse, som Pricerunner foretog for en lille måned siden.

Elektronikgiganterne Elgiganten og Power indledte kampen om kunderne mandag. Power med tilbud, der kun gælder én dag, samt tilbud, der gælder hele ugen. Elgiganten tæller ned til Black Friday, men har tilbudsvarer med ”Black Tag” hele ugen.

Bilka.dk kører med ”Tilbud der IKKE bliver billigere til Black Friday”. Det samme gør Føtex.dk.

Dagligvarekæderne er også med – dog i mindre grad end nonfood-handlen. Spar-kæden sender eksempelvis en ekstra tilbudsavis ud onsdag med tilbud, der gælder torsdag og fredag.

Netto har ligeledes Black Friday-tilbud, der begynder torsdag, mens Lidl har flyttet Black Friday til Black Superweekend.

Nemlig.com giver rabat på køb, der leveres mellem den 23. og den 25. november.

Ikke alle er med
Når kæderne forsøger at sprede handlen ud, kan det blandt andet skyldes, at nogle af dem har haft dårlige erfaringer med, at deres sites ikke har kunnet klare presset de første timer efter start ved midnat. Blandt andet gik Elgigantens website i sort i 2015.

En anden årsag kan være, at en hel uge giver forbrugerne mulighed for i højere grad også at klare julegaveindkøbene.

Der er dog koncerner, der vælger at holde sig uden for ræset. Blandt andre Ikea.

På Ikea.dk er et ”Black Friday”- skilt, men B’et er streget over, og Ikea skriver:

”Du behøver ikke skynde dig forbi Ikea på fredag. Hvorfor? Fordi vi har lave priser alle årets dage”.

Danske forbrugere købte sidste år for knap 2 mia. kr., og det tal bliver formentlig ikke mindre i år.

DEL
Forrige artikelJeg vil så gerne være politisk korrekt, men jeg må ikke
Næste artikelDagrofa lover overskud fra 2019
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.