Snackbarer bliver mere populære

Ifølge analysevirksomheden Quantic bliver snackbarer mere populære, fordi de er et bekvemmeligt måltid og opleves som sunde.

Danskerne går i stigende grad over til det hurtige og nemme mellemmåltid, hvor der i dag findes et stort udbud af müsli-, energi- og rawbarer. Foto: Colourbox

Fitnessbølgen er rykket ind på supermarkedernes butikshylder. Forbruget af snackbarer er stigende, fordi de er nemme mellemmåltider og imødekommer mange forbrugeres ønske om at leve sundere.

Danskerne går i stigende grad over til det hurtige og nemme mellemmåltid, hvor der i dag findes et stort udbud af müsli-, energi- og rawbarer.

Ifølge analyse- og rådgivningsvirksomheden Quantic er forbruget af snackbarer voksende. Fra 2016 til 2017 er andelen af forbrugere, der ugentligt spiser mindst en müslibar, mere end fordoblet fra tre til otte pct. af befolkningen.

Adm. direktør og partner i Quantic, Daniel Kim Soren, vurderer, at 85-90 pct. af salget af snackbarer er i dagligvarehandlen og conveniencebutikker.

– De nemme snackbarer er klart et produkt for de yngre kundegrupper, siger han.

Det er de unge forbrugere, at snackbarerne appellerer til. De største kundegrupper er de 18-29-årige og de 30-39-årige.

– Men hvor energi- og rawbarer primært er et ungt storbyfænomen, spises der også mange müslibarer i provinsen, også hos de lidt ældre forbrugere.

Functional food

Fælles for müsli-, energi- og rawbarerne er, at de er en form for functional food. Det er mad med nogle særlige egenskaber – hvad enten det er at mætte hurtigt på en nem og sund måde, give energi og næringsstoffer til træningen eller være tilberedt på en måde, man mener er særlig optimal for kroppen.

Daniel Kim Soren siger, at det ikke er kyllingeproducenten, kartoffelavleren eller pizzabageren, der skal føle sig truet af snackbarerne. De erstatter sjældent aftensmåltidet og frokosten.

– Det er de andre snackproducenter, der skal se sig over skulderen. Specielt dem, der leverer produkter vi spiser, mens vi er på farten eller væk hjemmefra. Det er den franske hotdog, chokoladebaren, æblet, brød og kager, snackbarerne erstatter.

Ser man til USA, hvor markedet for snackbarer er mere modent, er snackbaren også kommet til at spille en rolle i forbindelse med morgenmaden. Daniel Kim Soren siger, at det for den travle forbruger om morgenen er nemt lige at stoppe en sund snackbar i lommen og spise den på vej til arbejdet eller skolen.

 

Købere af snackbarer

Ifølge Quantics analyse spiser otte pct. af danskerne müslibarer mindst en gang om ugen. Det er en stigning fra tre pct. i 2016. Andelen af danskere, der spiser müslibarer mindt en gang om måneden, er 22 pct., og andelen af danskere, der spiser müslibarer mindst en gang hvert kvartal, er 34 pct.

Ifølge Quantic er energi- og rawbarer nicheprodukter.

Ni pct. af befolkningen står for 92 pct. af forbruget af energibarer.

Ser man på rawbarerne, er nichen endnu mindre. 13 pct. af danskerne spiser i løbet af et år en rawbar, men det er ni pct. af befolkningen, der står for 97 pct. af omsætningen.

Mens mænd er mere til energibarer, spiser flere kvinder rawbarer, viser analysen.

DEL
Forrige artikelBrændstofforhandlernes indkøbsforening fordobler resultatet
Næste artikelLeverandører går ind i omnichannel
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.