Smøger går som hvidt brød i Bettinas kiosk

Horsens NærKøb er en tidslomme fra før den sunde bølge. Kunderne vil have hvidt brød, cigaretter og franske hotdogs. Omsætningen stiger støt

Bettina Kure har ejet kiosken i knap 18 år. hun havde i en periode også en kiosk i Odder, men vil helst lægge sin energi et sted for at være der for kunderne. Foto: Helle-Karin Helstrand

Nå, er der en million? Spørgsmålet kommer grinende fra ejer af Horsens NærKøb, Bettina Kure, og er rettet mod en af de mange kunder, der denne onsdag eftermiddag kommer i hendes kiosk.

Alle får de en sjov eller hyggelig kommentar med på vejen.

Omtalte kunde skal tjekke sin Lotto-kupon, mens andre skal have noget koldt at drikke, cigaretter, der er den mest sælgende vare i kiosken, eller en fransk hotdog.

Om formiddagen er det rundstykker, morgenkager, croissanter og selvfølgelig kaffe, der sælger. Sandwich er også populære, for mange kommer for at købe deres frokost. Sandwich smører Bettina selv.

– Jeg gider ikke selv spise vakuumpakkede sandwich, der kan holde sig i dagevis. Man kan jo se det på salaten. Og jeg sælger ikke noget, jeg ikke selv vil spise, siger Bettina Kure.

Ingen salater
Det er dog ikke helt sandt, for hun sælger masser af energidrikke og proteinbarer.

– Det er helt vanvittigt, som salget af energidrikke stiger, og det er alle typer kunder, der køber dem. En energidrik svarer jo bare til to kopper kaffe, så jeg forstår det ikke. Heller ikke alle dem, der køber proteinbarer. De er garanteret ikke sundere end chokoladebarer, griner hun.

Senest har Bettina Kure indført burgere, pølsemix og pommes frites, der også sælger godt.

– Så du den maskine, jeg varmede brødet i? Den kan også lave burgere, siger hun.

Derudover sælger kiosken aviser og blade, et minimalt udvalg af dagligvarer, slik og selvfølgelig et bredt udvalg af drikkevarer. Pladsen er lidt trang, for der er også afsat kvadratmeter til en mindre afdeling med spillemaskiner.

– Vi har skåret meget ned på dagligvarerne, men til gengæld skal man i dag have sådan noget som kort til runde dage og mobiltilbehør. Nogle gange kommer folk af sted uden deres oplader, fortæller Bettina Kure.

Sundere alternativer som eksempelvis salater har hun til gengæld ikke – endnu.

Mænd vil have hvidt brød
Kiosken ligger ved Nordre Kaj og tæt på centrum af Horsens. Mange bilister passerer hver dag stedet på vej ud og ind af byen, og i øjeblikket er der ekstra mange håndværkerkunder, fordi der bygges på Nordre Kaj. Her skal være boliger og skabes et rekreativt område.

– Vores sortiment passer til de kunder, vi har nu. Mange af dem er mænd, og de der ”mænner”: Jeg har forsøgt at lave sandwich af grove flutes, men de spørger: ”Har du ikke en sandwich i hvidt brød”, fortæller Bettina Kure.

Hun vil dog ikke udelukke, at hun en dag går med på den sunde trend, som breder sig i conveniencebranchen.

– Det er jo ikke til at vide, hvad de millionærer, der en gang rykker ind i de nye lejligheder på havnen, vil have. Så tilpasser vi selvfølgelig vores sortiment, siger Bettina Kure.

Hun glæder sig til den udsigt, som både hun og kunderne vil få i fremtiden, når de sidder ved bordet uden for butikken. Når betonsiloerne bliver rykket ned, kan man nemlig se Horsens Fjord.

Allerede i dag kan Bettina Kure godt finde på at sidde på bænken, når der er tid, for at få en hyggesnak med stamkunderne.

Stigende omsætning
De kommende beboere på havnefronten vil formentlig også styrke omsætningen yderligere.

– Den er steget år for år lige på nær i 2010, da vi skiftede til at være en ubemandet Uno-X. Så skulle kunderne ikke længere ind for at betale for brændstoffet. Sidste år vækstede vi med en halv mio. kr. Det skyldes nok blandt andet håndværkerne, der arbejder på havnen. Men vi har også rigtigt mange stamkunder, der kommer her, fordi de gerne vil støtte os. Det siger de i hvert fald, smiler Bettina Kure.

Butikkens omsætning inklusive Danske Spil lå i 2016 på 5,1 mio. kr. inklusive moms. Dertil kommer indtægter fra spillehal med ni spillemaskiner, pakker og procenter for brændstof og vaskehal fra Uno-X.

– Indtægterne fra spillemaskinerne betaler vores husleje, fortæller hun.

Ny grossist giver mere rabat
Hun har ejet kiosken i knap 18 år sammen med sin mand Jannik Kjær. I foråret blev logoet på stationen skiftet fra Uno-X til det orange Bonuslogo.

Det skete for alle de Uno-X-stationer, der ligger sammen med en eksempelvis en butik eller et autoværksted.

– Skiftet har givet os lidt friere hænder til at skilte med vores tilbud. Blandt andet må jeg nu sætte skilte op ude ved vejen, så vi kan fortælle vores kunder, at de kan købe Kosan-gas her, og at de kan hente pakker fra Bring. Jeg må nu også sætte spande op, så kunder, der tanker, kan vaske deres ruder, fortæller Bettina Kure.

Lige nu er der ingen reklamer for kiosken ved pumperne.

– Men har vi et godt tilbud, må vi nu også sætte vores reklamer op der, siger hun.

Det er ikke første gang, logoet er blevet skiftet ud. Da parret overtog kiosken hed stationen Texaco. Senere kom den til at hedde Hydro Texaco, og derefter YX.

Men ejeren har hele tiden været Uno-X, der i Danmark er ejet af Reitan. Det var da også Reitan, der de første mange år leverede varer til kiosken, som i en årrække hed Ekstra.

– For syv år siden skiftede vi til NærKøb og fik Sügro som hovedleverandør. Det betyder, at vi ikke længere behøver at købe en hel kvartpalle af en vare for at få rabat, siger Bettina Kure.

DEL
Forrige artikelArla-medarbejdere skal lære om sund mad
Næste artikelNetto afslører adresser på yderligere ti nye butikker
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.