Skræddersyede tilbudsaviser rammes af afgi

Ordninger som NejTak+ fra reklamedistributøren FK Distribution og andre former for direct mails får ikke som forventet ekstra medvind på cykelstien, når reklameskatten i løbet af sommeren 2015 rammer de husstandsomdelte tilbudsaviser.
Det bliver nemlig ikke kun husstandsomdelte tilbudsaviser, der rammes af den kommende reklameafgift - også adresserede reklametryksager er på vej til at blive pålagt reklameafgiften på fire kr. per kilo.
Det fremgår af en notits fra Skatteministeriet, at en planlagt afgiftsfritagelse for direct mails ikke bliver gennemført som følge af en afgørelse fra EU-kommissionen.
Reklameskatten kommer, hvis den bliver endelig vedtaget i Folketinget, dermed også til at ramme ordninger, hvor husstandene selv har bedt om tilbudsaviserne og får dem sendt med adresse på.
Hos FK Distribution ærgrer adm. direktør Mads Andersen sig over, at modellen, hvor danskerne selv kan vælge mellem kædernes tilbudsaviser, ikke slipper fri for afgiften.
- Vi havde håbet på, at NejTak+ ville være afgiftsfri.
Vi synes, at det er helt forkert, at der nu også bliver lagt afgift på NetTak+, for lovens formål var jo at begrænse mængden af papir. Vi imødekommer politikernes ønske om at reducere papirforbruget ved at lade folk selv vælge, hvad de vil modtage, siger Mads Andersen.
Han tror dog ikke, at det bliver vanskeligere at skaffe kunder til ordningen med skræddersyede tilbudsaviser, da afgiften trods alt stadig vil ramme de husstandsomdelte tilbudsaviser hårdere.
Administrativt bøvl
Fra Grafisk Arbejdsgiverforening forudser adm. direktør Thomas Torp, at reklameskatten vil få langt større konsekvenser, end politikerne oprindelig havde forestillet sig.
- Mange flere virksomheder bliver ramt af afgiften, og det giver en del administrativt bøvl.
- Der vil også være mindre virksomheder, der i dag selv sender post ud til deres kunder som direct mail. De skal i fremtiden selv holde styr på, om det er kundeinformation eller reklame, og dermed også selv vurdere, om de skal betale reklameafgift.
De skal til at administrere noget, de ikke er vant til og veje deres post, siger Mads Andersen.
Hvis fritagelsen var blevet virkelighed kunne den have givet en fordel til det statsejede Post Danmark. Herfra ønsker pressechef Kristian Rask ikke at kommentere EU-Kommissionens afgørelse med henvisning til "vores ejere".

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis