Shobr vil være en international netbutik

Med lager i Flensborg og hovedkontor i London vil onlinesupermarkedet Shobr sælge til flere lande, siger adm. direktør og stifter, Lars Munch Johansen

Adm. direktør Lars Munch Johansen driver i dag Shobr fra Tyskland og har fl yttet hovedkontoret til London. Foto: Henrik Frydkjær

Onlinesupermarkedet Shobr.com, der sælger mærkevarer fra danske og internationale dagligvareleverandører, har igen åbnet de digitale døre til de danske forbrugere.

Shobr lukkede for en måned siden midlertidigt for salg til de danske forbrugere. I dag drives forretningen med en ny forretningsmodel.

Lageret er ikke længere i Høje Taastrup – det er flyttet til Flensborg i Tyskland. Hovedkontoret er ikke længere i Hellerup – det er flyttet til London.

Og markedet er ikke længere kun Danmark – i første omgang er det hele Norden og Kina.

Lars Munch Johansen var stifter af det danske onlinesupermarked Shobr.com, der startede i 2016, og som for en måned siden flyttede til Tyskland.

Han er også stifter og adm. direktør for det tyske selskab Shopall24 Germany GmbH, som driver Shobr.com i dag.

Han fortæller i en samtale med Dansk Handelsblad om den nye forretningsplan.

– Det har hele tiden været planen at lave en internationalisering af Shobr.com, og vi holder fast i at tilbyde mærkevarer fra danske og internationale dagligvareleverandører, siger han.

Det nye Shobr
De nye elementer ligger i, at Shobr selv skal stå for markedsføringen af onlinesupermarkedet. Det gjorde selskabet ikke tidligere, men overlod det til leverandørerne. Shobr vil fremover lave en betydeligt mere offensiv markedsføring med bl.a. tv-spots.

Det er også Shobr, der i dag prissætter varerne. Det skulle leverandørerne også selv gøre tidligere.

– Da vi gik i gang i Danmark kunne vi se, at der var nogle ting, der ikke fungerede helt som vi havde regnet med. Det betød, at vi skulle lave nogle rettelser, og det har vi gjort.

– Leverandørerne skulle levere trafikken. Det gjorde de ikke. Vi kunne se, at vi havde etableret en virksomhed, hvor noget fungerede, andet gjorde ikke, så nu har vi lavet forretningsmodellen om.

– Jeg kan konstatere, at mange leverandører havde meget svært ved at levere indhold inkl. at sætte billeder af produkterne på hjemmesiden og at sætte priser på varerne. Denne branches leverandører er slet ikke klar endnu til at være prissættere. Derfor siger vi, at vi bliver nødt til køre prissætningen. Leverandørerne skal gøre, som de plejer, så mødes vi om fem år.

– Det er meget nemmere at samhandle på leverandørernes præmisser, så vi står for markedsføringen og for prissætningen.

Lager i Flensborg
I Danmark blev Shobr aldrig nogen vellykket forretning. Lars Munch Johansen er dog overbevist om, at det vil blive en god forretning, ikke mindst fordi omkostningerne er lavere i Tyskland end i Danmark, og fordi Shobr fremover kan servicere fem markeder fra det ene lager i Flensborg.

Valget af lager i Tyskland er ikke tilfældigt. Samme sted har netbutikken Netpris, der sælger grænsehandelsvarer til danske kunder, sit lager, og Netpris er ligesom Shobr grundlagt af Lars Munch Johansen.

Netpris og Shobr har ingen juridisk forbindelse med hinanden, men de samme personer er med i ejerkredsen af de to selskaber, og Lars Munch Johansen vil bruge erfaringerne fra at drive Netpris til at optimere Shobr.

– Uanset hvordan du ser på det, er vi inde på et marked, hvor det lykkedes os at lave forretning. Vi voksede med 27 pct. i salg hver måned. 60 pct. af forretningen bestod af genkøbere, og trustpilot var på 9,5, så forbrugerne var åbenbart tilfredse. Der var bare noget ved forretningsmodellen, der var forkert.

I Danmark havde Shobr ca. 7.000 varenumre. Foreløbig tilbyder Shobr fra sit tyske lager ca. 4.500 varenumre.

I Danmark nåede forretningen op på 93 leverandører. Foreløbig er der ca. 50 leverandører tilmeldt.

– Det er fint, siger Lars Munch Johansen.

Tror på succes
Han ønsker ikke at tale om omsætningen, hverken i Danmark eller den forventede omsætning i Tyskland. Han ønsker heller ikke at tale om investorerne, men oplyser dog, at alle de eksisterende ejere med undtagelse af DLF fortsat er med, og at hovedejerskabet af Shobr er flyttet til det engelske investeringsselskab Ishoo Ltd.

Tror I for alvor på, at danske og nordiske kunder vil købe dagligvarer i Shobr, når de kan få leveret fra lokale onlinesupermarkeder?

– Ja, for vi har et større og dybere sortiment, og vi har meget lavere priser. Derfor vil danske forbrugere gerne handle hos os.

Hvis det var så stor en succes, hvorfor er Shobr ikke blevet til en succeshistorie?

– Jeg vil bare sige: er der nogen industrier, hvor det er gået hurtigt med at skabe succes? Nej, ting går ikke hurtigt. Alting tager tid. Det her tager også tid, men det er stadig med nogle enorme vækstrater.

Det er jo nemt at regne med procenter – hvis man går fra 100 til 200, får man nemt stor vækst i procenter?

– Det er jeg enig med dig i, men når en vækst på 200 næste gang bliver til 6.400 og så 14.800 er det, hvad man kalder en eksponentiel vækst. Jeg tror, at Shobr med de vækstrater bliver en god forretning, når vi følger op på marketing og har fået styr på forretningens økonomi, siger Lars Munch Johansen.

Shobr har foreløbig åbnet for salg til danske forbrugere, ligesom forretningen i et mindre omfang sælger varer til kinesiske forbrugere.

Om kort tid åbner onlinesupermarkedet for salg i det øvrige Norden magen til Netpris.

 

DEL
Forrige artikelGenerations Ys madvaner – de sociale nomader
Næste artikelSådan fungerer Shobr
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.