Servicestationsejer: ”Det ene med det andet skaber vores berettigelse”

Ægteparret Gitte Borg og Søren Hundahl har ejet servicestationen i Bækmarksbro, siden de købte den af Sørens forældre for 15 år siden

Fotos: Helle-Karin Helstrand

I det nordlige Vestjylland ved hovedvej 28, midt mellem Lemvig og Ulfborg, ligger tilflytterbyen Bækmarksbro med sine godt 500 indbyggere, gode idrætsfaciliteter, en folkeskole og en Spar. På den pænt trafikerede hovedvej ligger også den lokale tankstation, hvor den har ligget i mere end 50 år.

Det er den Dansk Handelsblad besøger.

– Er han ikke ude på værkstedet, lyder det fra en ung medarbejder i butikken, da bladets udsendte spørger efter servicestationens ejer, Søren Hundahl.

Sammen med butikken ligger et autoværksted, og her er Søren Hundahl dybt optaget af arbejdet med at reparere en bil. Ved siden af værkstedet er i øvrigt også en få år gammel vaskehal.

– Det er det ene med det andet, der giver os vores berettigelse og får det hele til at løbe rundt. Vi forsøger hele tiden med nye tiltag for at følge med, siger Søren Hundahl og kravler ud af bilen.

Ny café og spillehal

Han byder inden for i butikkens kantine. Den ligger i sammenhæng med kontoret, hvor Sørens hustru, Gitte Borg, er i gang med regnskaberne.

– Det her var faktisk mine forældres soveværelse, da jeg var barn, griner han, mens han sætter kaffe på bordet. Både kontor og kantine er nymalede, men det er dog mange år siden, at forældrene boede ved tanken.

– Vi byggede om i vinter og i foråret og fik indrettet både kantine og kontor, spillehallen og den lille café, siger Søren Hundahl.

Spillehal og café ligger et par trin oppe fra selve butikken. I cafeen er der fire borde med læderbetrukne stole og ditto sofaer, og i spillehallen er der 12 spillemaskiner.

– Der er gæster i cafeen hver dag, men spillehallen går det lidt mere trægt med, siger Gitte Borg.

– Men vi ved godt, at det tager tid at få nye ting kørt i gang. Sådan var det også med vaskehallen, men den tjener vi lidt på nu, og når kunderne har vasket bil, skal de måske også lige have en sandwich med på vejen, siger Søren Hundahl.

Vil sælge mere mad

I disken i butikken ligger lige nu kun nogle få sandwich, for mange forbipasserende har været forbi og købt af de fleste af de sandwich, som Søren Hundahl smurte klokken seks i morges. Pastasalaterne er også væk, ligesom dagens rundstykker er det. Til gengæld er der et lille udvalg af kager.

– Vi solgte flere rundstykker, da vi fik brød fra bageren. Den gang kunne vi sælge 400 om dagen i weekenden. Nu ryger der vel 100 på weekenddage og 50 på hverdage. Men der er ingen bagere i nærheden længere, og herude vestpå er man ikke meget for bakeoff, siger Søren Hundahl.

I forbindelse med vinterens ombygning blev der også indrettet et lille køkken. – Vi vil gerne udvide vores udvalg af mad, men vi skal lige finde ud af, hvad vi skal have. Smørrebrød måske, siger Gitte Borg.

Hun arbejder i butikken nogle dage om ugen og hver tredje weekend. Derudover har parret et par ansatte til at klare butikken.

– Men det er ikke så let at få arbejdskraft herude, og da en af de ansatte for nylig sagde op uden varsel, måtte vi pludselig selv klare weekenderne. Så kan det godt blive rigeligt, siger Gitte Borg.

Kan ikke undvære udfordringen

Parret nyder at arbejde sammen om stationen og arbejder hele tiden på med nye tiltag at øge omsætningen bare lidt hvert år. – Jeg ved endnu ikke helt,hvad vi ender på, men madsalget er steget med 25 pct., så vi i år har solgt for omkring 1 mio. kr. mad, siger Gitte Borg.

I 2016 endte omsætningen på 5,8 mio. kr. uden moms.

Pakkeudlevering trækker kunder i butikken

Gitte Borg er uddannet både i butik og på kontor, og nogle gange kan hun godt få lyst til noget helt andet.

– Ind i mellem har jeg truet med at smide det hele og finde mig et job med kun 37 timer. Men jeg kan jo ikke undvære udfordringen her, når det kommer til stykket, smiler hun.

– Det var da det værste, der kunne ske, hvis du gjorde det, kommer det hurtigt fra hendes mand.

– Skulle jeg noget andet, så ville jeg åbne en café og kun holde åbent om sommeren, så fik jeg mere tid til jagt, siger Søren Hundahl.

Han går, når der er tid, på jagt på Klosterheden, hvor parret bor.

– Men nu har vi i det mindste lovet hinanden, at det er slut med at bruge vinteren på at bygge om og bygge til, siger han.

Fra Circle K til Shell

Den seneste store ændring på tanken, var da parret skiftede fra Statoil til Shell. Det skete midt i oktober. Årsagen var, at Circle K, der først overtog og siden omdøbte Statoil for nogle år siden, ikke ønskede at konvertere stationen i Bækmarksbro til en CircleK.

– Det er rigtigt godt for os at komme i Shell. Vi vil jo gerne være købmænd og selv bestemme, hvad vi har på hylderne, og hvad vi skal tage for vores varer. Vi er med er med i indkøbssamarbejdet med BFI Indkøb og kører med på selskabets kampagner. Men der kan vi selv fastsætte prisen. Det kan godt være, at man kan tage 20 kr. for et pølsehorn i København, men her kan man kun få en tier, siger Søren Hundahl.

DEL
Forrige artikelGrøntkategorien har stort vækstpotentiale i butikkerne
Næste artikelUnderskud på 58 mio. kr. i Nemlig.com
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.