Salling-navnet giver flere kunder

Bruno Christensen

 

Debat

Af Bruno Christensen, Detailhandels Promotion

 

Da koncernchef Per Bank forleden kunne præsentere offentligheden for en usædvanlig nyhed, nemlig et navneskifte fra Dansk Supermarked til Salling Group, var det i min verden samtidig et vidnesbyrd om, at Herman Salling – Danmarks største købmand i det 20. århundrede – endelig fik sit navn frem på den plads, hvor det rettelig hører hjemme

– nemlig som ophavsmand og fadder til Danmarks mest besøgte butikskæder, Bilka, Føtex og Netto.

 

Købmand Herman Salling skabte Danmarks største detailhandelsvirksomhed, der er baseret på den kultur, som han havde med sig fra sin opvækst i et varehus- og stormagasinmiljø, hvor alle ledere og sælgere i butikkerne var opdraget til at forstå, at god kvalitet, god pris og god betjening altid vil være forudsætningen for at kunne tilfredsstille kunderne.

I dag vil man betegne det som ”gammeldags købmandskab”, hvilket uden tvivl er rigtigt, men jeg tror også, at det er de samme værdier, der i dag vil fastholde koncernen Salling Group, som den førende detailhandelsvirksomhed i Danmark.

 

Hvorfor tror jeg at navnet Salling Group vil tilføre flere kunder og større salg til Føtex, Bilka og Netto?

Af den simple grund, at flertallet af danskere har en positiv holdning til godt købmandskab udøvet på en frisk og charmerende måde, og det er præcis det, der er sandheden om de tre mest succesfulde dagligvarekoncepter i dansk detailhandel – nemlig Føtex, Bilka og Netto.

Nu forsvinder det anonyme Dansk Supermarked til fordel for et familienavn, således vi alle bliver i stand til at sætte ansigt på virksomheden.

Detailhandel er jo ikke kun produkter, priser og beliggenhed. Detailhandel er også følelser,

sympati og tillid til de mennesker, der står bag de pågældende butikker.

Når Dansk Supermarked er blevet omtalt i medierne, har man altid helt eller delvis antydet, at succesen skyldtes adgangen til de mange millioner fra Esplanaden.

I virkeligheden kan succesen udelukkende tilskrives købmand Herman Salling, og de dygtige medarbejdere, der i Århus fulgte ham i et livsforløb.

 

Det var i 1960 købmanden fra Århus introducerede danskerne for en helt ny butiksmodel – nemlig Føtex.

Det var i 1970 samme købmand, der gentog bedriften ved at lancere Bilka, og det var i 1981 vi så de første Netto-butikker.

I 1981 rykkede Føtex ind i København i de tidligere Havemanns Magasiner. Herved blev købmand Herman Sallings butikseventyr til et nationalt anliggende, og siden da er det kun gået én vej.

Der var aldrig hos købmand Herman Salling tvivl om, at fokus skulle være rettet mod kunderne for derved at udvikle den bedste forretning.

Den bedste forretning er imidlertid kun den bedste, så længe den evner at skabe et overskud, der gør det muligt at konsolidere og ekspandere.

Jeg tror ikke, at navneskiftet fra Dansk Supermarked til Salling Group betyder, at man ikke længere lægger vægt på, at skabe vækst og indtjening – tværtimod.

 

De gode intentioner og de mange muligheder for at give noget tilbage til samfundet forudsætter netop, at ledelsen fortsat har ambitioner om, at realisere den højeste indtjening i dansk dagligvarehandel, og samtidig arbejde med standarder, der placerer Salling Group som en af Europas bedst indtjenende dagligvarevirksomheder.

Det er ambitionerne om vækst, der tiltrækker de bedste medarbejdere.

Forudsætningen for at kunne være en virksomhed, som kunder og samfundet generelt føler for og er stolte af, er virksomhedens evne til at tjene penge, således man kan fortsætte med at gøre alle de gode ting.

Salling Fondene, der ejer Salling Group, uddeler hvert år millioner af kroner til velgørenhed, kunst og sport til glæde for alle.

 

Jeg tror Salling Group får flere glade, stolte og bevidste kunder, fordi navnet Salling fortsat vil stå som garant for det gode gammeldags købmandskab, hvor kunderne er konge, og hvor ‘rigtige produkter’ og ‘rigtige priser’ er den ledetråd, som alle medarbejdere dagligt forfølger.

Med navnet Salling får vi pludselig et velanskrevet navn at forholde os til, og købmand Herman Sallings hustru Karin Salling vil på bedste vis personificere alt det, som hendes mand stod for, derfor vil beundringen og sympatien, samt de gode tilbud får flere kunder i butikkerne.