Salling Group søsætter nyt initiativ mod madspild

Det tidligere Dansk Supermarked sætter nu også nogle af sine største leverandører til at mindske deres madspild under overskriften Danmark mod Madspild

Topchef i Salling Group, Per Bank, annoncerede navneskiftet for medarbejderne på hovedkontoret i maj og gjorde samtidig klart, at der fremadrettet ville komme mere fokus på bløde værdier. Arkivfoto: Caroline Burchardt

Da Dansk Supermarked i maj bekendtgjorde navneskiftet til Salling Group, gjorde adm. direktør Per Bank det klart, at der skulle skrues op for de bløde værdier.

Nu optrappes den mission med et samarbejde mod madspild, som også inkluderer leverandører. Det skriver Salling Group i en pressemeddelelse.

I en ny forening med navnet Danmark mod Madspild forpligter de deltagende virksomheder sig til at følge Salling Groups eksempel og halvere deres madspild inden 2030 – i overensstemmelse med FN’s verdensmål om bæredygtigt forbrug.

– Det er et ambitiøst tiltag, og jeg er stolt over, at vi og en række af landets største virksomheder vil arbejde tæt sammen om at løse en fælles udfordring. Det kommer til at kræve åbenhed, mod og et stort stykke arbejde at halvere vores madspild. Men der er ingen tvivl om, at vi i fællesskab med vores leverandører, som har tilsluttet sig, øvrige virksomheder og ikke mindst forbrugere kan levere det afgørende skub mod at nå vores ambitiøse målsætninger, udtaler Per Bank i pressemeddelelsen.

Kamp mod madspild ikke kun for forbrugere

17 initiativtagere har indtil videre meldt sig under fanerne, blandt andre Unilever, Arla, Kohberg, Stryhns og Nestle.

– Vi synes, det er et fantastisk initiativ. Vi ser kampen mod madspild som et af de vigtigste emner overhovedet. Madspild er desværre meget mere end spild af dyrebar mad. Det indebærer også spild af arbejdskraft, naturressourcer og energi til f.eks. produktion og transport. Læg så dertil, at vi bliver ca. tre milliarder flere på kloden i 2050. Derfor skal der gøres meget mere mod madspild både nu og i fremtiden. Og vi ser meget gerne, at Danmark bliver foregangsland for ideer og metoder til reduktion af madspild, og det kan vi gennem Danmark mod Madspild,” siger Henriette Kjær Schmidt, landechef i Nestlé Danmark i en pressemeddelelse fra fødevareproducenten.

– Bekæmpelse af madspild kræver mere åbenhed og tættere samarbejde i alle dele af fødevareforsyningskæden. Hvis alle led fra landmand til forbruger præcist ved, hvad den næste del i kæden vil bruge, ville madspild være fortid. Det ultimative mål er, at alt det, der bliver produceret, også bliver spist, tilføjer hun.

Tæt samarbejde med Stop Spild Af Mad

Projektet bakkes også op af FødevareBanken og Stop Spild Af Mad, som bekæmper madspild på henholdsvis industriens og forbrugernes fløj.

– Danmark mod Madspild er det første initiativ i landet, som samler fødevareaktører om at offentliggøre deres tal på madspild. Og hvad kan måles, kan også mindskes. Det er rigtigt positivt, at kampen mod madspild ikke kun favner forbrugere, men er også begyndt at fokusere på fødevareproducerende aktører og detailhandlen, siger Selina Juul, stifter og bestyrelsesformand i Stop Spild Af Mad.

Som begrundelse for deltagelse i projektet udtaler Karen-Inger Thorsen, direktør i FødevareBanken, på foreningens hjemmeside:

– FødevareBanken er en stor aktør i fødevarebranchen, som konkret hjælper virksomheder til at nedbringe deres madspild og oven i købet sørger for, at socialt udsatte får et dejligt måltid mad og samvær omkring det. Derfor er vi selvfølgelig med i Danmark mod Madspild.

Håbet er at samle hele dagligvarebranchen om projektet.

DEL
Forrige artikelLidl lancerer loyalitets-app
Næste artikelKuk med nyhedsbrev
Uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i 2018 og bachelor i statskundskab fra Aarhus Universitet. Har tidligere arbejdet på bl.a. Videnskab.dk og Dagbladet Børsen. Skriver nyheder og reportager – gerne med digitale virkemidler.