Salling Group nedbringer madspildet med 1200 tons

En målrettet indsats har i årets første seks måneder medført, at over 1.000 ton mindre mad er endt i skraldespanden hos Netto, Føtex og Bilka

Foto: Jesper Rais

Næsten 1000 Toyota Aygo’er, eller hvad der svarer til 1.178 ton.

Så meget har Salling Group efter eget udsagn formået at nedbringe sit samlede madspild med på bare seks måneder.

I årets første seks måneder er det således lykkedes Salling Group at opnå en samlet reducering på 7,6 pct. i forhold til den samme periode sidste år.

Madspildsreduktionen er sket til trods for, at Salling Group er i vækst og har åbnet over 40 nye butikker siden perioden sidste år.

– Vi har arbejdet intensivt med at gennemgå vores arbejdsgange for at finde ud af, hvor vi kan sætte ind i kampen mod madspild. Derfor er det også dejligt at se, at det går fremad, og at vi igen ser en konkret og markant reduktion i vores spild, fortæller Jonas Schrøder, ansvarlighedsdirektør i Salling Group.

Flere indsatsområder

Salling Group arbejder med flere løsninger for at bekæmpe madspild.

Blandt andet nedsættes prisen på varerne inden udløb og der arbejdes med optimering af processer på alt fra lagre til slagterier og bagere – alt sammen initiativer, der støtter reduceringen af madspild.

Det mad, der er i overskud, doneres ligeledes til organisationer som Fødevarebanken, Wefood og Mad til Alle.