Salling Group opgiver kommunale kunder

FøtexErhverv skulle have solgt for godt en mia. kr. til offentlige institutioner, men møder konkurrence fra cateringbranchen

Screendump FøtexErhverv

Med investeringen i netbutikken iPosen ville Salling Group skaffe sig en helt ny kundekreds: De danske kommuner. Det skulle ske i form af kontrakter med kommunerne om at levere dagligvarer til ældre visiterede borgere og senere også de mindre kommunale institutioner. Nogle forudså endda, at portalen, der kom til at hedde Føtex Erhverv, kunne have skabt grundlaget for et nyt onlinesupermarked med den danske forbruger som kunde.

I første omgang skulle webshoppen dog blot sælge for ca. 1,2 mia. kr. til kommunale børnehaver og plejehjem.

Men nu har Salling Group besluttet sig for at lukke FøtexErhverv, der hentede varer i landets Føtex-butikker.

– Det er udramatisk, og helt grundlæggende skyldes det, at vi ikke vil kunne opnå en kritisk masse inden for en overskuelig fremtid inden for mindre, kommunale institutioner, som har været fokusområde, og derfor prioriterer vi udviklingsressourcerne til andre projekter, lyder det på en mail fra presseansvarlig i Salling Group, Kasper Reggelsen.

IPosen blev grundlagt af Moonis Kamil og Anders Høy Thomsen i 2011, og i begyndelsen var målgruppen ældre visiterede borgere i landets kommuner. Aftaler med kommunerne fik iPosen via udbud i konkurrence med blandt andre Nemlig.coms moderselskab Intervare, Egebjerg Købmandsgård samt lokale dagligvarebutikker, og kunderne havde i begyndelsen bl.a. adresser i Aarhus og hovedstadsområdet.

Skulle sælge for 1,2 mia.

Mens leveringsprisen til de ældre borgere var relativ høj i begyndelsen, faldt den i takt med den øgede konkurrence.

I efteråret 2015 købte det daværende Dansk Supermarked, nu Salling Group, iPosen og det forlød dengang, at koncernen ville udvide til også at sælge dagligvarer til mindre offentlige institutioner som børnehaver og skoler, og at man forventede at kunne sælge for 1,2 mia. kr. om året. Disse aftaler indgås ligeledes efter et offentligt udbud.

Salling Group omdøbte iPosen til Føtex Erhverv, da varerne kom fra Føtex-butikkerne, og fokus blev senere alene rettet mod de kommunale institutioner. Men nu er det også slut.

– Der har været flere interessante udbud, vi har set nærmere på, men det har været svært at kunne byde ind, da der har været opstillede krav, som har gjort det svært for en ny udfordrer som os. Eksempelvis i form af krav til en givent antal kommunale kontrakter på et givent antal mio. kr. Det giver de store cateringselskaber en fordel, lyder det fra Kasper Reggelsen.

 

 

 

DEL
Forrige artikelUsynlige cigaretter sælger dårligere
Næste artikelRema satte en mindre tobakslavine i gang
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.