Salget af “superfood” stiger

Fødevarer, der indeholder eksempelvis chia, er steget med knap 37 pct. det seneste år

Chiafrøsælger godt som ingrediens i morgenmad eller brød. Foto: Colourbox

Superfood er blandt de nyere ord i det danske sprog, og ifølge sproget.dk er der ikke en helt præcis definition på ordet. “Fødevarer der indeholder forskellige sunde stoffer”, står der.

Men superfood er et buzzword i den sunde livsstilbevægelse, og superfood sælger, viser tal fra Nielsen Danmark.

Blåbær har ifølge Nielsen det største salg i Danmark med 214 mio. kr. i 2017 og en vækst på 6,7 pct. i 2017. På andenpladsen ligger quinoa med en årsomsætning i 2017 på 28,5 mio. kr. og en vækst på 26,2 pct.

Nogle superfoods vokser ikke, når de bliver solgt alene. Således er salget af chia faldet med 7,5 pct. det seneste år, mens produkter, hvor chia er en ingrediens, er steget med 36,7 pct. og har en værdi på 93 mio. kr. stigende.

Dåsemakrel er også en superfood

Der findes dog mange helt almindelige fødevarer, der er mindst lige så sunde som de accepterede superfood.

DRs Madmagasinet var for nylig på jagt efter andre superfoods, og budskabet fra kostvaneforsker Sisse Fagt fra DTU fødevareinstituttet lød, at en dåsemakrel eller en rødkål kan være lige så sundt som chiafrø, quinoa og gojibær. Sundhed handler om indhold og variation og ikke om produktets navn.

– Appelsiner og kiwi er eksempelvis en glimrende kilder til C-vitamin, de farverige grøntsager er generelt gode og rugbrød er også godt. Én fødevare kan ikke dække behovet, derfor skal man spise varieret, siger hun til Madmagasinet.

 

DEL
Forrige artikelDagrofa vinder private label-pris
Næste artikelKFI køber ejendom til tocifret mio.-beløb
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.