Salget på Coop.dk Mad er næsten fordoblet på et år

Udskiftningen af Postnord som distributør forbedrer servicen og mindsker omkostningerne hos Coops e-supermarked

Foto: Coop

For halvandet år siden blev Coop.dk Mad lanceret som Coops nye e-supermarked og arvtager fra Irma.dk.

I november sidste år meldte Coops analysechef Lars Aarup om en vækst i e-supermarkedsforretningen på 53 pct. og den fremgang er forsat i 2017, fortæller Morten Viktor, direktør for Coop.dk Mad.

– Vi har næsten fordoblet omsætningen år til dato sammenlignet med samme periode sidste år. Det er super positivt. Vi får virkelig trykprøvet vores processer. Det er klart, at vores omkostninger ikke skal vokse i takt med omsætningen, så vi har arbejdet med at blive mere effektive og skabe en rentabel vækst, fortæller Morten Viktor.

Ifølge Morten Viktor er 80 pct. af indkøbsoplevelsen på nettet relateret til leveringen. Og her har Coop.dk Mad en forbedret service på vej med leveringer i timeintervaller.

Tidligere på året meddelte Post Nord nemlig, at de trækker sig fra markedet med at distribuere fødevarer. Derfor har Coop måtte se sig om efter andre distributørmuligheder og har blandt andet allieret sig med BFT Logistik.

Og lige nu er Coop således godt i gang med at skifte fødevaredistributører i hele landet.

– Vi får forbedret servicen markant. Samtidig kommer vi til at spare omkostninger. Det er næsten for godt til at være sandt. Når vi ser fremad skal vi se på, hvordan vores struktur og 1.220 butikker bedre kommer til at hænge sammen med vores onlineforretning, siger Morten Viktor.

Vokser alle steder
Coop.dk Mad fører lige under 8.000 varer i sortimentet og har fast 500 varer til discountpriser, der primært er matchet op imod Faktas priser. Og væksten hentes fra alle egne af landet.

– Vores salg er fordelt 50-50 på Storkøbenhavn og resten af landet. Vi vokser alle steder. Ude på landet kan kunderne nu få hele Coops sortiment lige til døren, så konceptet er i høj grad særlig relevant for dem, siger Morten Viktor.

Ifølge Morten Viktor henvender Coop.dk Mad sig især til den kundetype, som er døbt “Funktionalisten”.

En kundetype, der er kendetegnet ved at have travlt, f.eks. børnefamilier og karrieremennesker, og som i forvejen ikke bruger den store tid på at lave mad – og slet ikke ønsker at bruge unødig tid på at handle ind.

– Loyaliteten stiger markant efter det tredje onlinekøb hos os. Første gang er måske lidt mere besværligt at navigere rundt på hjemmesiden. Men har man først oplevet, at vi leverer frisk frugt og grønt vokser tilliden og kundetilfredsheden. I august sidste år havde vi en score på 4,6 på Trustpilot. Senest har vi en score på 8,3. Det er en massiv forbedring, fortæller Morten Viktor.

Billigere levering
For at shoppe på Coop.dk Mad skal forbrugeren købe for minimum 500 kr. Leveringen koster 29 kr. og gratis levering får forbrugeren først, når vedkommende bestiller varer for mindst 1.200 kr.

Til sammenligning er shoppinggrænsen hos e-supermarkedet Nemlig.com 400 kr., mens forbrugere i enkelte områder her kan slippe med ned til 4. kr. for levering.

Morten Viktor vil heller ikke afvise, at fragtprisen kan afholde forbrugere fra at handle madvarer online hos Coop og varsler på sigt endnu lavere leveringspriser.

– I København kan man ikke se meningen med, at fragt koster. Andre steder er der en forståelse for det. Prisen på 29 kr. er kommet så langt ned, at det ikke bør være en hæmsko. Distribution er ikke gratis, men omvendt peger alt jo i retning af, at det bliver billigere og billigere. Hvis vi alligevel har en ordre på ruten, bør det også komme kunden til gode. Så den form for intelligens, skal vi have indført, siger Morten Viktor.

DEL
Forrige artikelKineserne kommer
Næste artikelBedre emballage skåner miljøet
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.