Salget af nydelsesvarer er på retur

Husstandenes indkøb af store nydelseskategorier som chokolade, cigaretter og kaffe faldt markant sidste år, viser forbrugerundersøgelse

Foto: Colourbox

Danskernes hang til søde læskedrikke og smagfulde vine voksede sidste år, men det var også de eneste af de store nydelseskategorier, hvor danskernes dagligvareforbrug steg i kroner og øre. Således brugte Danmarks 2,5 mio. husstande markant færre penge på indkøb af store kategorier som chokolade, cigaretter og kaffe.

Det viser nye tal over husstandenes årlige forbrug fra Danmarks Statistik på baggrund af en stikprøveundersøgelse foretaget blandt ca. 2.500 husstande.

Ifølge forbrugerundersøgelsen brugte en husstand i snit 42.955 kr. på fødevarer, drikkevarer og tobak sidste år.

Herefter har Danmarks Statistik fordelt husstandenes forbrug ud på de enkelte kategorier. Og her viser tallene et markant forbrugsfald i chokolade fra 1.164 kr. per husstand i 2015 til 1.020 kr. sidste år, et fald på hele 12,4 pct. der blandt andet kan tilskrives stigende råvarepriser.

Det næststørste fald i forbruget målt i kroner og øre er sket indenfor cigaretter. Her er husstandene, ifølge undersøgelsen, gået fra at have et forbrug på 2.074 kr. i 2015 til at have et forbrug på 1.883 kr. sidste år, et fald på 9,2 pct.

Samme drastiske nedgang i cigaretforbruget ses dog ikke i Tobaksproducenternes seneste årsrapport, hvor antallet af solgte cigaretter “kun” faldt med 220 mio. i samme periode og udgjorde 5,73 mia. sidste år.

Også kaffe fyldte mindre i danskernes dagligvareforbrug. 1.030 kr. brugte en husstand således på kaffeindkøb sidste år mod 1.124 kr. forrige år.

Læskedrik vinder frem

Mens langt de fleste nydelsesprodukter gik tilbage, var der også enkelte kategorier, hvor de danske forbrugere brugte flere penge.

Helt i top var læskedrikke, der gik frem med hele 13,2 pct. Fra et forbrug på 979 kr. per husstand i 2015 til et forbrug på 1.109 kr. sidste år. Det er den største fremgang blandt alle 16 kategorier, hvor en husstand bruger mere end 1.000 kr. om året. Fremgangen skyldes formentlig, at prisen på læskedrikke var nede det laveste niveau i flere år ifølge tal fra Bryggeriforeningen, dels at læskedrik bruges som en stor trafikskaber i dagligvarekæderne.

Størst blandt samtlige kategorier er vin, hvor en husstand i gennemsnit brugte 2.409 kr. sidste år, svarende til en vækst på 3,2 pct.

Foruden nævnte nydelsesprodukter var fremgangen blandt fødevarekategorierne størst på ost samt okse- og kalvekød, hvor husstandenes forbrug steg henholdsvis 6,4 og 4,6 pct.

Hos Coop oplyser informationschef Jens Juul Nielsen, at de også har kunnet genkende samme udvikling i Coops mere end 1.200 butikker som tegner sig i Danmarks Statistiks undersøgelse.

– Dog kan vi ikke genkende en fremgang på salget af okse- og kalvekød. Her oplever vi et vigende salg, siger Jens Juul Nielsen.

Infografik: Ulrik Samsøe Figen
DEL
Forrige artikelFamilier forventer underholdning i centre
Næste artikelDanmark vil have konference tilbage
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.