Salg af økologi tordner frem

Detailsalg af økologiske føde- og drikkevarer er steget med 14 pct. fra 2015 til 2016

Danskerne er stadig de største øko-forbrugere i verden. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Salget af økologisk frugt og grøntsager fortsætter den kraftige vækst og steg med 26 pct. til 2,3 mia. kr. i 2016.

Det fortæller Danmarks Statistik.

Frugt og grøntsager var dermed tæt på at indhente mælk, ost og æg som den største økologiske varegruppe i detailhandelen.

Mælk, ost og æg steg med 7 pct. fra 2015 til 2016 og udgør nu 2,4 mia. kr.

Det samlede salg af økologiske føde- og drikkevarer i supermarkeder og varehuse mv. i 2016 udgjorde 8,0 mia. kr., hvilket er 14 pct. mere end året før.

Omsætningen af økologisk vin, spiritus og øl tog også et kraftigt hop og steg med 43 pct. til 266 mio. kr. mellem 2015 og 2016. I mængder steg salget med hele 58 pct. da den gennemsnitlige literpris for varegruppen faldt i samme periode.

Salget af økologisk svinekød steg med 16 pct. til 115 mio. kr. mellem 2015 og 2016, mens mængden steg med hele 28 pct., da kilopriserne for varegruppen som helhed samtidigt faldt.

Det estimeres, at 9,6 pct. af det samlede salg af fødevarer i detailhandlen er økologiske produkter. Sidste år lå andelen på 8,4 pct.

DEL
Forrige artikelDanskerne afleverer endnu flere returemballager
Næste artikelFødevarer holder priserne
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.