Royal Unibrew styrker indtjeningen

Trods hård konkurrence fastholder bryggerikoncernen sine markedsandele

Royal Unibrew har trods hård konkurrence fastholdt sine markedsandele for brandede øl og læskedrikke. Foto: Royal Unibrew

Selv om en virksomhed sælger færre produkter eller blot kan fastholde sin afsætning, kan den godt tjene flere penge.

Det er bryggerikoncernen Royal Unibrew et eksempel på.

I Danmark og Tyskland, som sammen med Italien står for 42 pct. af koncernens afsætning, skønnes det, at danskernes forbrug af brandede øl og læskedrikke var uændret i første kvartal i år i forhold til samme periode i 2017, når man korrigerer for påskesalget.

Royal Unibrews afsætning var i første kvartal to pct. mindre end i 2017, mens nettoomsætningen steg med fire pct. Det fremgår af bryggeriets delårsrapport for perioden 1. januar til 31. marts 2018.

Den gennemsnitlige salgsværdi pr. volumenenhed var således højere og skyldes en ændring i forpakningsmiks, produktmiks og kampagnestrategien.

Fastholder marked

Royal Unibrew vurderer, at bryggeriet trods hård konkurrence har fastholdt sine markedsandele for brandede øl og læskedrikke. Det skyldes bl.a. en række kommercielle initiativer med fokus på kunderelationer og produktinnovation med fokus på craft- og specialøl.

I første kvartal øgedes omsætningen med syv pct. til 1,5 mia. kr. Resultatet før finansielle poster (EBIT) gik op med hele 29 pct. til 194 mio. kr., og periodens resultat steg ligeledes med 29 pct. til 142 mio. kr.

– Resultatet i første kvartal var som forventet betydeligt højere end i 2017 og positivt påvirket af flere forhold, og på den baggrund fastholdes forventningerne til året, siger koncerndirektør Hans Savonije.

DEL
Forrige artikelNår lobbyist-direktøren ankommer i ministerbil
Næste artikelKampen om onlinemarkedet strammer til
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.