Rigtige dagligvarenyheder læser man da på nettet

Ugens leder, Jesper Veber Knudsen, ansvarshavende chefredaktør

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Kære Dansk Handelsblad-læser. Hvis du nu sidder i et baglokale med frokosten og den gode gamle papirudgave af Dansk Handelsblad, mangler der noget vigtigt. To sider.

Dansk Supermarkeds længe ventede regnskab for 2017 blev nemlig sendt ud torsdag 26. april, og avisudgaven af Dansk Handelsblad skulle være færdig flere dage før.

De to avissider, der mangler i den trykte udgave, findes til gengæld i vores e-avis, der er udkommet torsdag morgen. Her kan du både læse om de overordnede linjer i regnskabet og Dansk Supermarkeds topchef Per Banks kommentarer til året, der er gået – og lidt om fremtiden.

Så har du ikke tidligere brugt e-avisen, som flertallet af vores medlemmer har adgang til, er der i denne uge en ekstra god grund til at klikke sig ind på den.

Vi synes nu selv, at det giver god mening at gøre det hver eneste uge, hvis man vil holde sig opdateret. Den udkommer som regel to dage før den trykte udgave. Men for at vende tilbage til regnskabsaktuelle Dansk Supermarked Group skal man til at vænne sig til en ny rolle som markedsleder, når nu Coop Danmark endeligt har opgivet at forsvare førertrøjen med lukningen af 47 Fakta-butikker med kronisk røde tal.

Det er næsten en mia. kr. i omsætning, der forsvinder, og det kommer naturligvis til at mærkes på Coops markedsandele, der i forvejen er skrumpet – overvejende som følge af tidligere butikslukninger.

Det er næppe slut med årets lukninger i Coop-regi, når de 47 Fakta’er nu forsvinder sammen med 10 Irma’er. Der er flere på vej i brugskæderne – hvor mange ved vi dog ikke lige nu.

Dansk Supermarked fortsætter til gengæld sin ekspansion med flere butikker på vej i alle kæder. Flest i Netto, som er tæt på at kunne åbne butik nummer 500, og selv en enkelt Bilka kommer til i Randers til sommer. Meget symbolsk åbner den i lokaler, hvor der tidligere lå en af Coops allerstørste Kvickly’er.

Dansk Supermarked bruger sin finansielle styrke til at presse svagere konkurrenter via enkle midler som flere butikker og lavere priser. Men også mange andre – som nu Føtex’ udvidelse af det økologiske sortiment til 2000 varer om to år.

Det er endnu et hug lige ind i nyrerne på Coop, der længe har levet højt på et økologisk forspring.

Men Dansk Supermarked – og især Nettos nye øverste direktør Michael Løve – har også en bunden opgave i at genopfinde Danmarks største kæde.

Netto er selv under pres fra især vækstraketten Rema 1000 og undervejs med et tiltrængt nyt koncept.

Når danskerne i dag lægger tæt på hver femte dagligvare-indkøbskrone i Netto, skyldes væksten en tilgang af mange nye butikker – mens det kniber med at løfte salget i de enkelte butikker.

I snart 110 år har vi her på Dansk Handelsblad skrevet om dagligvarer. I de første mange, mange år med udgangspunkt næsten udelukkende i købmændenes verden – og det udgangspunkt slipper vi aldrig helt.

Til gengæld favner vi i dag hele dagligvarebranchen og følger dens udvikling, så tæt, som vi overhovedet kan komme til. Digitalisering er et af de vigtigste nøglebegreber i branchen i dag – og det er det sådan set også i vores egen branche, mediebranchen. For os er én central konsekvens af den digitale udvikling, at nyhedsstrømmen nu flyder meget, meget hurtigere, end den gjorde for 10 år siden. Eller for bare to år siden.

Nu er vi i gang med at drage konsekvenserne ud fra en grundlæggende erkendelse af, at avisen er langsom, hvor nettet er hurtigt. Derfor vil langt de fleste af vores nyheder komme online på dhblad.dk først.

I denne uge kan vi kun levere artikler om Dansk Supermarkeds 2017-regnskab digitalt. Det er et spørgsmål om timing.

Men en af de mest indlysende fordele ved den trykte avis er, at den i modsætning til de fleste elektroniske medier indbyder til længere læsning.

I en helt frisk læseranalyse, vi netop har fået lavet, efterlyste flere af jer også mere dybde i behandlingen af aktuelle temaer. Det arbejder vi nu på at give jer. I har måske allerede opdaget det.

Men overgangen er gradvis, og den er ikke i mål endnu. Ét af de vigtigste elementer i det “nye” trykte Dansk Handelsblad er DH Indsigt. I de seneste tre numre af bladet har vi bragt mindst to sider, hvor vi zoomer ind på ét tema. I sidste uge handlede det om formandsvalget i Coop, og i dette blad handler det om madsvindel.

Vi håber, at I tager godt imod vores opdaterede formater.