Rema taber terræn i Norge

Ole Robert Reitan takker af som adm. direktør for Rema 1000 i Norge Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Dagen før Rema-ejer Reitangruppen fremlægger regnskab i hjembyen Trondheim, viser friske tal fra analysevirksomheden Nielsen, at Rema 1000s markedsandel skrumpede sidste år.

Markedsleder Rema går fra 24,4 pct. af markedet i 2017 til nu 23,4 pct., mens ærkerivalen Kiwi, der er ejet af Norgesgruppen, går frem fra 19,9 til 20,8 pct.

Langt den største del af Remas markedstab fandt sted allerede i de første måneder af året, hvor en række ændringer fik en dårlig modtagelse hos de norske forbrugere. Siden er nedturen bremset op.

De nye markedstal er stort set identiske med de Nielsen-tal for årets første otte måneder, der blev offentliggjort i efteråret 2017.

Det norske dagligvaremarked voksede ifølge Nielsen kun med 1,1 pct. til 171 mia. norske kr., svarende til godt 132 mia. kr. Det er den suverænt laveste vækst i mange år.

Danske Dagrofas største ejer, Norgesgruppen, er klart landets største dagligvare-gruppering med en samlet andel på 43,1 pct. – mod 42,3 pct. i 2016. Det er Kiwi, der står for væksten i andele.

På andenpladsen følger Coop Norge med 29,7 pct. – en fremgang på 0,3 procentpoint fra 2016.

DEL
Forrige artikelStudierabat skal trække unge i SuperBrugsen
Næste artikelDe er nye i ledelserne
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.