Rema og slottet rykker økologien

Rema 1000 er medejer af Gram Slot, og det giver fart i udvikling af økologiske fødevarer

Gram Slot Rema 1000
Det gamle kongeslot Gram Slot ligger med voldgrav omkring sig i byen Gram i Sønderjylland. Foto: Claus Jensen

Rema 1000 og Gram Slot arbejder tættere sammen, end detailkæder og leverandører plejer at gøre. Discountkæden er medejer af det økologiske landbrug, og partnerne er sammen om at udvikle nye økologiske fødevarer, som kun sælges i Rema-butikkerne.

Slottets ejer og direktør, Svend Brodersen, kan lide, at der er kort vej fra tanke til handling, når han udvikler ideer sammen med ledelsen af Rema 1000.

– Vi er så tæt på hinanden, at vi lynhurtigt kan gøre en idé til virkelighed. Der er kort vej til at få et ja, så vi kan gå i gang, og vi behøver ikke en masse kontrakter, før vi laver en prøveproduktion. Det passer mig fantastisk godt, at de er lige så handlingsorienterede, som jeg selv er. Nogle af mine kolleger har en noget længere vej, fortæller Svend Brodersen.

Slottet leverer blandt andet økologisk mælk, kartofler og havregryn under varemærket Gram Slot til Rema-butikkerne, og Svend Brodersen forventer, at der kommer seks-otte nye produkter i 2019.

Fælles værdier

Samarbejdet mellem Gram Slot og Rema 1000 går tilbage til 2009, hvor discountkæden begyndte at sælge de økologiske fødevarer fra Gram Slot.

– Vi havde samarbejdet et års tid eller to, da vi fi k øjnene op for, at hvis vi skulle udvikle os hurtigere, end man normalt kan, kunne der være nogle fordele i at arbejde endnu tættere sammen. Det var ikke meningen fra begyndelsen, at Rema 1000 skulle investere i os, men vi fandt ud af, at vi havde en god kemi sammen. Vi tænker på samme måde og deler de samme værdier, og så blev det nærliggende at tænke på, hvilke fordele et tættere samarbejde kunne give, fortæller Svend Brodersen.

Både landmanden og kæden gør sig tanker om, hvordan de økologiske fødevarer skal udvikles.

– Vi lytter til hinanden. F.eks. foreslog Rema sidste år at prøve afsætningen af jerseymælk, og så slog vi til, da der pludselig var en gård, som vi kunne overtage, siger Svend Brodersen.

Gram Slot købte en gård i Vojens og er nu i gang med at opbygge en malkekvægsbesætning med op til 500 jerseykøer. De første jerseykøer flyttede ind 1. februar i år.

Afsætningen sikret

Rema 1000 ejer i dag knap halvdelen af Gram Slot.

– Medejerskabet giver os en stabil afsætning, så vi har ro til at tænke langsigtet og kan koncentrere os om højkvalitetsprodukter til en rigtig god pris, siger Svend Brodersen.

– Når vi f.eks. beslutter, at vi vil være Danmarks bedste til at lave grøntsager, tager det to-tre år at få det hele på plads, og derfor har vi brug for at vide, at der er afsætning bagefter. Det gælder også med kartofler og mælk, som kræver store investeringer for at øge produktionen, og så er det rart at vide, at der er en kunde med i den anden ende, siger han.

For mange økologiske producenter vil det givetvis være en drøm at samarbejde med en detailkæde, som forpligter sig til at aftage produktionen i de kommende år. Det er dog ikke helt ligetil at gå ind i sådan et samarbejde, og Svend Brodersen fortæller, at han selv har skullet lære at opfylde rollen som en god leverandør.

– Nogle landmænd vil kunne have svært ved at gå ind i sådan et samarbejde, fordi den samme virksomhed og de samme mennesker skal rumme mange forskellige evner og egenskaber, og de er ikke altid samlet i de samme mennesker, siger han.

– Jeg har selv anstrengt mig for at blive en rigtig god samarbejdspartner ved at lede en virksomhed, som er en god leverandør. Det betyder, at vi altid skal kunne levere de rigtige varer i samme høje kvalitet. F.eks. dur det jo ikke, at vi har fantastiske kartofler, hvis det så slutter efter 14 dage.

– Der er rigtig meget, man skal lære for at levere til en hel kæde. Det kræver noget andet end at pløje en mark, og der er også mange udfordringer for kæden ved at have en partner som os. Men Rema 1000 er heldigvis ikke blevet overrasket over, at vi har skullet lære mere om forsyningssikkerhed, produktion og kommunikation.

Svend Brodersen oplever, at det er uproblematisk for slottet og kæden sammen at finde ud af, hvad varerne skal koste.

– Det er et spørgsmål om åbenhed og ærlighed. Vi er enige om, at Rema 1000 skal tjene penge, og det skal vi også. Det har altid været vigtigt for os, at kvaliteten er i orden, og så hjælper vi hinanden med at finde ud af, hvordan varerne ikke bliver for dyre, siger han.

Bæredygtig trend

Gram Slot har i de sidste 10 år investeret i at opbygge viden inden for produktion af økologiske kartofler og grøntsager, som er et marked med stigende efterspørgsel.

– Der er mange trends i gang, og den største er bæredygtigheden. Vi er stille og roligt i gang med at få en mere bæredygtig produktion af fødevarer. Vi vil være de dygtigste til at producere grøntsager, og de skal være så fantastiske, at de bliver et tilvalg for forbrugerne, siger han.

Slottet prioriterer at udvikle nogle andre fødevarer end kød, som i dag kun er fra mælkeproduktionen.

– Vi optimerer også mælkeproduktionen med jerseykøer, som er mere bæredygtige, fordi de kræver mindre energi. Samtidig er vi andelshaver i to forskellige biogasanlæg, som giver os grøn energi, og vi får gyllegødning tilbage med en højere værdi, så vi kan nedsætte belastning af naturen.

– Vores landbrug er åbent 24 timer i døgnet, og vi er åbne over for, hvad omgivelserne siger, og vi prøver på at tage det til os. Vi er ydmyge over for den tillid, som kunderne viser os, når de køber vores varer. Det er en kæmpetillid, når forældre køber vores varer, fordi deres børn skal spise dem om aftenen, siger Svend Brodersen.

DEL
Forrige artikelNotat: Smøger skal koste en halvtredser
Næste artikelFødevarepriser stiger over 2 pct.
Claus Jensen
Claus Jensen, selvstændig journalist og projektudvikler i Mediehuset Periskop i Aarhus. Tidligere Dansk Handelsblad, Aarhus Stiftstidende, freelancebureauet Journalist 8000 C og Frederiksborg Amts Avis. Speciale erhvervsliv. Se mere på http://www.periskop.dk