Rema-købmænd styrker salg og relationer på Facebook

Cirka to ud af tre Rema 1000-købmænd driver deres egen Facebook-side. Flere købmænd har helt droppet annonceringen i lokalaviser og satser kun på Facebook

Screendump: Facebook

Som Rema 1000-købmand er der nok af arbejdsopgaver at tage fat på i hverdagen. Cirka 200 af kædens 299 købmænd prioriterer også butikkens synlighed på sociale medier og driver egen Facebook-side.

Det arbejde kræver som oftest en del planlægning, og er lidt mere end blot venstrehåndarbejde at få til at lykkedes.

Derfor er det heller ikke et krav fra hovedkontorets side, at alle franchisetagere skal være aktive Facebook-brugere. Det er helt op til den enkelte købmand selv.

Og netop den opskrift er også med til at skabe et højt engagement, forklarer John Rosenløwe, marketingchef i Rema 1000.

– Købmændene ser Facebook som et vindue til deres butik. Facebook bliver selvfølgelig brugt til at sælge varer og profilere gode tilbud i butikken, men rigtig mange købmænd benytter det også til at fortælle butikkens øvrige historier. F.eks. hvis en elev har opnået en flot karakter, en fortælling om månedens medarbejder eller en aktivitet i butikken. Det kan også sagtens være CSR-historier med fokus på f.eks. madspild, som ligger dybt i Rema 1000s DNA, eller nye sponsorater i lokalområdet, fortæller John Rosenløwe.

Facebook i stedet for annoncer
Ifølge marketingschefen har flere Rema 1000-købmænd helt opgivet annonceringen i lokalaviser og satser nu udelukkende på opslag på Facebook i kombination med kædens tilbudsaviser.

– En del af vores købmænd annoncerer lokalt, mens andre købmænd kun bruger Facebook. En stor del benytter også Facebook som supplement til butikkens øvrige markedsføring. Facebook er et rigtig godt her-og-nu medie, hvor købmændene kan reklamere for større varepartier, tilbudsvarer og varer med kort holdbarhed til super skarpe priser, fortæller John Rosenløwe.

Når det kommer til effekten af opslag, kan købmændene naturligvis måle det på salget i de tilfælde, hvor butikken profilerer tilbud. Men oftest har købmanden stor fokus på den direkte respons med kunderne.

– Det, købmændene for det meste måler på, er, om kunderne kommer ned i butikken og kommenterer på de tiltag, der har været på Facebook. Det er en ret enkel måde at opgøre effekten på, siger John Rosenløwe.

Vær dig selv
Han fortæller, at hovedkontoret i starten hjælper købmændene med den tekniske opsætning og giver råd om de mere overordnede regler i forhold til brugen af Facebook og markedsføring på sociale medier.

Men efter en kort sparringsperiode er købmændene helt selvkørende og trækker i stedet på hinandens erfaringer.

– Købmændene har forskellige måder at gøre det på. Nogle er måske lidt mere showmen af natur, mens andre tager det mere roligt. Men vi råder altid købmændene til at være sig selv. Det er langt mere troværdigt overfor kunderne, som jo kender købmanden ret godt i forvejen.

– Enkelte gange kan der selvfølgelig være kunder, der forholder sig negativt til et opslag på Facebook. Så forholder købmanden sig til det og svarer også tilbage på kritik. Det, føler købmændene, at de skal. I hvert fald når det er af mere lokal karakter. Går kritikken mere generelt på Rema 1000, så henviser købmanden til os, så vi kan tage os af det, siger John Rosenløwe.