Rema 1000 taber milliardomsætning i hjemlandet

Selv om danske Rema 1000 går frem med 1,5 mia. kr., falder Rema 1000' samlede omsætning med 1,2 mia. kr. efter fald i Norge

Odd Reitan erkender, at Reitangruppen ikke gør alt rigtigt. Koncernens overskud blev dog stadig 2,7 mia. kr. i 2017. Arkivfoto

Reitangruppens totale omsætning i 2017 var meget tæt på forrige år med 89,1 mia. norske kr., 68,6 mia. danske kr. Samlet blev det et fald i driftsresultatet på 430 mio. danske kr. til ca. 2,6 mia. kr.

Størst tilbagegang har Reitangruppen haft på den absolut største del af koncernens forretning, Rema 1000, som i Norge og Danmark tilsammen har præsteret en faldende omsætning på 1,2 mia. kr. det seneste år til en omsætning på 51 mia. kr.

Tilbagegang i Norge 
Dette skal ses i lyset af, at de 304 danske Rema 1000-butikker har hævet omsætningen med 1,5 mia. kr. til 13,8 mia. kr. Dermed har de norske Rema 1000 tabt, hvad der svarer til en omsætning på 2,7 mia. kr. det seneste år.

Nedgangen i Norge skyldes ikke mindst en ny leverandør-strategi, hvor Rema 1000-butikkerne sagde farvel til flere stærke mærkevarer, herunder flere øl-mærker fra norske bryggerier, som siden har mødt stor kritik fra de norske forbrugere.

Samlet set faldt driftsresultatet i Rema 1000 med 455 mio. kr. til 1,3 mia. kr.

– Vores købmænd i begge lande arbejder knaldhårdt hver eneste dag og op når fantastiske resultater. Det bekræfter, at det personlige ejerskab i franchisemodellen er et af succeskriterierne til Rema 1000, siger Ole Robert Reitan, adm. direktør for Rema 1000.

I hjemlandet er Rema 1000 dog stadig den største kæde på markedet med en markedsandel på 23,4 pct.

– 2017 blev et meget godt år. Vi gør ikke alt rigtigt, men vi gør mere rigtigt end forkert. Mest stolt er jeg over vores købmænd, som sammen med os har skabt både arbejdspladser og værdier, siger stifter og kolonialmajor Odd Reitan.