Rema 1000 rammer vækstmuren i hjemlandet

Rema 1000 i Norge har oplevet et fald i markedsandelen på 1,1 pct. i første halvdel af 2017

Reitangruppen-medejer Ole Robert Reitan kan ånde lettet op i år. Rema 1000 vinder igen markedsandele i hjemlandet. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Historien om Rema 1000 er en lang fortælling om vækst år efter år.

Nye markedstal fra analysebureauet Nielsen tyder dog på, at Rema 1000 har ramt vækstmuren i hjemlandet.

Ifølge Nettavisen viser analysen nemlig, at kædens markedsandel er faldet fra 24,8 pct. i første halvår af 2016 til 23,7 pct. efter de første seks måneder af 2017.

Derimod oplever både Norgesgruppen og Coop pæne vækstrater.

Norgesgruppens markedsandel er således vokset med 1 procentpoint til 43,1 pct., mens Coop har haft en stigning på 0,7 procentpoint og er kommet op på en markedsandel på 29,2 pct.

Coops lavpriskæde i vækst
En væsentlig årsag til Coops fremgang i Norge skal findes i lavpriskæden Extra.

Fra juli 2016 til juli i år er Extra-kædens omsætning således vokset fra 10,7 til 12,2 mia. norske kr., cirka 9.7 mia. kr., svarende til vækst på 14 pct.

I 2015 overtog Extra en stor del af de lukkede Rimi-butikker, efter at svenske Ica trak sig fra Norge.

DEL
Forrige artikelEsben Lunde Larsen fyres som fiskeriminister
Næste artikelForlig lukker munden på GuldBageren
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.