Rekordstort antal tomme butikker i Københavns-området

Hovedstadsområdet har ikke haft flere udbudte butikslokaler i 16 år, viser tal fra Ejendomstorvet.dk

Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Dansk økonomi er på toppen. Det afspejler sig f.eks. i den rekordhøje beskæftigelse og i det lave udbud af kontorer, lager- og produktionslokaler, som er det laveste i op imod 10 år.

Alligevel er der sket en stigning i andelen af udbudte butikslokaler de seneste kvartaler, ikke mindst i Region Hovedstaden, som omfatter København og Nordsjælland.

Det viser kvartalstal i Ejendomstorvet Markedsindeks over udbudte erhvervslokaler, der er udgivet af Dansk Ejendomsmæglerforening i samarbejde med erhvervsportalen Ejendomstorvet.dk og Ejendomsforeningen Danmark.

– På landsplan er 6,2 pct. af butikslokalerne udbudt lige nu, og det er den højeste andel i tre år. Udviklingen har været mest udtalt i Region Hovedstaden med lidt over en fjerdedel af samtlige butikskvadratmeter i landet. Her er 4,8 pct. af arealerne udbudt i øjeblikket, og det er faktisk det højeste, vi har kunnet registrere i regionen i de 16 år, vi har data fra, siger Mette B. Dehn, presseansvarlig for Ejendomtorvet.dk, landets største portal for erhvervslokaler.

For mange kvadratmeter

Mikael Hartmann, bestyrelsesmedlem i Dansk Ejendomsmæglerforening og formand for erhvervsudvalget peger på, at den hårde konkurrence på dagligvaremarkedet har betydet, at flere supermarkedskæder har lukket butikker, og at mange af disse lokaler i øjeblikket er udbudt.

F.eks har Coop alene i år lukket 73 butikker, heraf 47 Fakta samt 10 Irma-butikker – de sidstnævnte placeret på Sjælland.

Hos erhvervsmægleren Colliers International mener man, den stigende e-handel har udfordret flere provinsbyer samt mere sekundære beliggenheder i de store byer.

– Desuden er et udskilningsløb i gang inden for dagligvarer og andre områder med hård konkurrence, og der er måske kommet for mange nye butiks-kvadratmeter til. Mange steder klarer detailhandlen sig fint, men andre steder skal tomme butikslokaler nok ombygges til f.eks spisesteder, klinikker eller boliger, siger Peter Winther, partner og adm. direktør hos Colliers International.

 

DEL
Forrige artikelLidl går ind i priskrigen
Næste artikelKampen mod afgifter fortsætter
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.