Reklamer fejler på sociale medier

Virksomhedernes forsøg på at nå forbrugerne på sociale medier er ofte forgæves.

Mange virksomheder bruger i dag mange ressourcer på at nå deres kunder direkte via sociale medier. Men det er ret begrænset med danskernes tillid til denne form for reklame.

42 pct. af danskerne stoler slet ikke eller kun i mindre grad på virksomheder, der reklamerer på Facebook, viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Trustpilot.

YouGov har på vegne af Trustpilot spurgt 1.005 danskere om deres holdning til virksomheders aktivitet på sociale medier, og her svarer 42 pct., at de slet ikke eller kun i mindre grad stoler på virksomheder, der reklamerer på Facebook. 59 pct. svarer, at de foretrækker ikke-sponsoreret indhold frem for sponsoreret indhold på sociale medier.

– Undersøgelsen peger først og fremmest på, at vi i stigende grad er bevidste om, at meget af indholdet på Facebook er betalt. De danske forbrugere er generelt gode til at forholde sig kritisk på nettet, og det indebærer også, at vi i høj grad kan skelne mellem annoncer og virksomhedernes eget indhold, siger Mathilde Lykke Bülow, kommunikationschef i Trustpilot.

Det er især den ældre generation, som er skeptisk over for virksomheders reklamer på sociale medier. Det er kun hver 35 pct. af de 55-årige og opefter, som stoler på virksomheder, der reklamerer på Facebook. Blandt de 18-34 årige stoler 57 pct. på virksomhederne, hvis de annoncerer på Facebook.